РОЗВИТОК УМІНЬ ПИСЬМА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ З ВИКОРИСТАННЯМ КОНТРОЛЬНИХ ЛИСТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.8

Ключові слова:

уміння письма, самооцінювання, взаємооцінювання, контрольний лист, рубрика

Анотація

Інтеграція вищої освіти України у європейський освітній простір вимагає від закладів вищої освіти удосконалення методів і засобів формування комунікативної компетентності майбутніх учителів іноземних мов. Компетентність у письмі є невід’ємною складовою іншомовної комунікативної компетентності. Невідповідність рівня сформованості компетентності у письмі випускників педагогічних університетів і потреба у впровадженні сучасних засобів навчання зумовила актуальність цієї статті. Мета статті – аналіз шляхів розвитку вмінь письма майбутніх учителів англійської мови з використанням контрольних листів. Проаналізовано трактування поняття “письмо” у сучасній методиці навчання іноземних мов і культур. Відзначено, що письмо є складним видом мовленнєвої діяльності, який передбачає розвиток метакогнітивних умінь, навичок і вмінь продукування, а також наявність необхідних для створення письмового повідомлення знань. Показано, що основними підходами до навчання письма на сучасному етапі є предметний, процесуальний і жанровий. Конкретизовано вміння, необхідні студентам четвертого курсу англійського відділення факультету іноземних мов для оволодіння компетентністю у письмі, визначено жанри письма. Встановлено відповідність визначених умінь письма дескрипторам Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти. Розглянуто нові підходи до навчання і оцінювання іншомовного письма. Визначено, що рубрикою вважають документ, який містить критерії оцінювання письмового повідомлення та рівні досягнення цих критеріїв за шкалою від “відмінно” до “незадовільно”. Рубрики допомагають забезпечити об’єктивність і прозорість оцінювання, посилити відповідальність студентів за результати навчання і якість виконання ними завдань з письма. Обгрунтовано доцільність використання рубрик у поєднанні з контрольними листами. Рубрики і контрольні листи визначено ефективними засобами для самооцінювання і взаємооцінювання письмових повідомлень студентами. Запропоновано рубрику оцінювання письмового повідомлення на основі шкали міжнародного екзамену Cambridge Advanced English і контрольний лист, створений із використанням основних критеріїв оцінювання письмового повідомлення цієї шкали. Проаналізовано переваги та недоліки використання рубрик і контрольних листів для створення і оцінювання письмового повідомлення. Описано послідовність роботи студентів з рубриками і контрольними листами. На основі результатів навчання і позитивних відгуків студентів про використання контрольних листів зроблено висновок про ефективність цього засобу навчання для формування вмінь письма майбутніх учителів англійської мови. Перспективу подальшого дослідження вбачаємо у використанні контрольних листів для розвитку і оцінювання вмінь говоріння майбутніх учителів англійської мови.

Посилання

Andrade H. The effects of instructional rubrics on learning to write / H. Andrade // Current Issues in Education. – 2001. – Vol. 4 (4). – P. 1–28.

Bachman L., Palmer A. Language Assessment in Practice / L. Bachman, A. Palmer. – Oxford University Press, 2010. – 510 p.

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Structured overview of all CEFR scales. – 34 p. [Електронний ресурс]. Available at: http://ebcl.eu.com/wpcontent/uploads/2011/11/CEFR-all-scales-and-all-skills.pdf.

Bharuthram Sh., Patel M. Co-constructing a rubric checklist with first year university students: A selfassessment tool / Sh. Bharuthram., M Patel. // Apples – Journal of Applied Language Studies. – 2017. – Vol. 11 (4). – P. 35–55.

Dawson P. Assessment rubrics: towards clearer and more replicable design, research and practice / P. Dawson // Assessment and Evaluation in Higher Education. – 2015. – Vol. 42 (3). – P. 347–360.

Dochy F., Segers M., Sluijsmans D. The use of self-, peer and co-assessment in higher education: A review / F. Dochy, M. Segers, D. Sluijsmans // Studies in Higher Education. – 2006. – Vol. 24 (3). – P. 331–350.

Gezie A., Khaja K., Chang V., Adamek M., Johnsen M. Rubrics as a tool for learning and assessment: What do Baccalaureate students think? / A. Gezie, K. Khaja, V. Chang, M. Adamek, M. Johnsen // Journal of Teaching in Social Work. – 2012. – Vol. 32 (4). – P. 421–437.

Green A. Exploring Language Assessment and Testing: Language in Action / A. Green. – New York, NY: Routledge, 2014. – 288 p.

Hamp-Lyons L. Second language writing: Assessment issues / L. Hamp-Lyons // Second language writing: Research insights for the classroom; ed. by B. Kroll. – Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1990. – P. 69–87.

Howell R. Exploring the impact of grading rubrics on academic performance: Findings from a quasiexperimental, pre-post evaluation / R. Howell. Journal on Excellence in College Teaching. – 2011. – Vol. 22 (2). – P. 31–49.

Jonsson A. Rubrics as a way of providing transparency in assessment / A. Jonsson // Assessment and Evaluation in Higher Education. – 2014. – Vol. 39(7). – P. 840–852.

Nulty D. Peer and self-assessment in the first year of university / D. Nulty // Assessment and Evaluation in Higher Education. – 2011. – Vol. 36(5). – P. 493–507.

O’Malley J., Valdez Pierce L. Authentic assessment for English language learners. Practical approaches for teachers / J. O’Malley, L. Valdez Pierce. – Longman, 1996. – 268 p.

Reddy Y., Andrade H. A review of rubric use in higher education / Y. Reddy, H. Andrade // Assessment and Evaluation in Higher Education. – 2010. – Vol. 35(4). – P. 435–448.

Sundeen T. Instructional rubrics: effects of presentation options on writing quality / T. Sundeen // Assessing Writing. – 2014. – Vol. 21. – P. 74–88.

Wilson M. Rethinking rubrics in writing assessment / M. Wilson. – Portsmouth: Heinemann, 2006. – 136 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-09