МЕТОДОЛОГІЯ ОБГРУНТУВАННЯ ЗМІСТУ ТА СТРУКТУРИ ПРОФЕСІЙНОЇ СУБ’КТНОСТІ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Ключові слова:
суб’єктність, професійна суб’єктність, учитель початкових класів, структураАнотація
Обґрунтовано методологію професійної суб’єктності майбутніх учителів початкових класів як провідну проблему їх професійної підготовки у педагогічному ВНЗ. Розкрито їх професійну суб’єктність як інтегральну професійно важливу якість, яка характеризує позитивне ставлення до педагогічної діяльності і до молодших школярів, позитивне самоставлення до самого себе як до суб’єкта педагогічної діяльності в початковій школі, що ґрунтується на результатах рефлексії, саморефлексії та на визнанні того, що він має діяльні, активно-перетворювальні цілеспрямовані можливості і здатності для самоактуалізації у педагогічній діяльності, а також визначає інтегральну здатність до самодетермінації, самоорганізації і саморегулювання у педагогічній діяльності згідно з зовнішніми та внутрішніми критеріями ефективності та доцільності дій у педагогічних ситуаціях. Встановлено, що її структуру складають такі компоненти: ціннісно-мотиваційний, емоційно-вольовий, інтелектуально- пізнавальний, поведінково-діяльнісний, рефлексивно-оцінний та індивідуально-суб’єктний. Інтегральним серед них є індивідуально-суб’єктний, який забезпечує актуалізацію професійної суб’єктності вчителів початкових класів у цілому. При його не сформованості інші компоненти професійної суб’єктності в педагогічній діяльності актуалізуються не в повному обсязі.
Посилання
Волкова Е. Н. Субъектность педагога: теория и практика: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07 / Е. Н. Волкова. – М., 1998. – 307 с.
Деркач А. Акмеология: учебное пособие / А. Деркач, В. Зазыкин. – СПб.: Питер, 2003. – 256 с.
Деркач А. А. Субъектность субъекта в акмеологическом развитии и проблемы его субъектного самоосуществления / А. А. Деркач, Э. В. Сайко // Мир психологии. – 2008. – № 3. – С. 205–219.
Исаков М. В. Показатели и структура субъектности: на материале становления профессиональной субъектности у студентов вузов: дисс… канд. психол. наук: 19.00.01 / М. . Исаков. – М., 2008. –242 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн / Составители, авторы комментариев и послесловия А. В Брушлинский, К. А. Абульханова-Славская. – СПб.: Питер, 2000. – 712 с.
Серегина И. А. Психологическая структура субъективности как личностного свойства педагога: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / И. А. Серегина. – М., 1999. – 154 c.
Татенко В. А. Психология в субъектном измерении: монография / В. А. Татенко. – К.: Вид. центр «Просвіта», 1996. – 404 с.