ВИКОРИСТАННЯ BYOD-ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ УДОСКОНАЛЕННЯ ЛЕКСИКОГРАФІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.21Ключові слова:
BYOD-технологія, мобільне навчання, мобільні засоби, QR-код, лексикографічна компетентність, електронний словникАнотація
Окреслено важливість упровадження інноваційних освітніх технологій у практику закладів вищої освіти. З’ясовано сутність понять «мобільне навчання», «BYOD-технологія». Відзначено, що створення мобільного освітнього середовища належить до компетентнісно орієнтованих технологій. Охарактеризовано переваги мобільного навчання стосовно інших інноваційних технологій. Проаналізовано зміст і структуру поняття «лексикографічна компетентність» у науково-педагогічній літературі, запропоновано власне тлумачення цього терміна. Виділено компоненти лексикографічної компетентності: лексикографічні знання (знання типів словників і їхнього призначення, принципів побудови словникової статті, основних праць із лексикографії та їхніх авторів тощо); лексикографічні вміння (уміння користуватися словниками різних типів; знаходити і вилучати необхідну інформацію; збагачувати лексикографічний портрет слова граматичною та стилістичною інформацією, яка міститься у примітках, скороченнях й ін.); лексикографічні навички (робота зі збирання лексикографічного матеріалу, його обробки й укладання словників, довідників тощо). Вказано на особливості електронних словників і їхні переваги над паперовими аналогами. Наведено сайти лінгвістичних порталів та електронні адреси словників різних типів і призначення, рекомендованих для фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Запропоновано перелік найуживаніших е- словників для аудиторного виконання вправ і завдань з курсу «Сучасна українська мова з практикумом» з використанням BYOD-технології в поєднанні з технологією QR-кодування.
Посилання
Блудова Ю. О. Використання технології BYOD в освітньому процесі Нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя: КПУ, 2020. Вип. 71. Т. 1. С. 92–95.
Гороть Є., Малімон Л. Лінгводидактична сутність і структура поняття «лексикографічна компетенція». Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Філологічні науки. Мовознавство. 2017. № 3 (352). С. 89–94.
Костікова І. І. Упровадження електронних словників у процесі навчання англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 2 (76). С. 3–13.
Надолинська А. С. Формування лексикографічної компетенції у студентів філологічних спеціальностей: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 «Теорія і методика навчання (українська мова)». Одеса, 2012. 236 с.
Помирча С. В., Пучков І. Р. Електронні словники з української мови як засіб формування лексикографічної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 59. Вип. 3. С. 103–113.
Семеног О., Косенко А. Українська лексикографія у школі: діалог особистостей: навч.-метод. посібник. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. 145 с.
Семеріков С. О. Фундаменталізація навчання інформатичних дисциплін у вищій школі: монографія. Кривий Ріг: Мінерал; Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. 340 с.
Шевченко Т. Є., Етенко Н. Ю. Сучасні форми словникової продукції: український онлайновий сегмент. Короленківські читання 2015 «Бібліотеки, архіви, музеї: інноваційні моделі розвитку»: Матеріали XVIII Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 8 жовтня 2015 р.: у 2-х частинах. Ч. 2. Харків, 2016. С. 68–70.
Шевчук А. В. Лексикографічна компетенція як невід’ємний складник професійної компетентності. Сучасні проблеми германського та романського мовознавства: Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (16–18 березня 2020 р., м. Рівне). Рівне, 2020. С. 323–325.
Kuprijanov E. V. Electronic dictionary classification as problem of modern computer lexicography. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія». 2014. № 1127. Вип. 71. С. 29–33.