МЕТОД ПРОЄКТІВ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.7

Ключові слова:

освітня система, метод проєктів, екологічна компетентність, екологічні проблеми, педагогічна діяльність, професійно-педагогічна підготовка

Анотація

Проаналізовано, що освітня система у закладах вищої освіти має за мету забезпечити випереджувальний розвиток освіти шляхом модернізації навчального процесу відповідно до потреб суспільства щодо кваліфікаційної підготовки майбутніх фахівців. Зазначено, що застосування інноваційних дидактичних інструментів позначилося на переході від репродуктивного стилю навчання до продуктивного, який стимулює навчально-пізнавальну активність здобувачів освіти. Встановлено, що використання методу проєктів є ефективним під час формування екологічної компетентності у системі професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей, адже передбачає досягнення освітніх цілей засобами екології, розширюючи тим самим сферу дії професійної компетенції. Педагогічною метою застосування методу проєктів є розвиток у здобувачів освіти уміння перетворювати інформацію у знання та самостійно використовувати дидактичний інструментарій для отримання навчального продукту. Наведено перспективи формування екологічної компетентності майбутніх учителів у контексті проєктного методу: наповнення освітнього процесу новими досягненнями природничої та педагогічної галузі; включення у власну педагогічну діяльність методу проєктів на основі предметного моделювання; використання методу проєктів у когнітивній діяльності здобувача на основі вирішення ним проєктних завдань. З метою розкриття методичних особливостей використання методу проєктів при підготовці майбутніх учителів природничих спеціальностей орієнтованого на формування екологічних компетентностей запропоновано інтерактивну модель взаємодії «викладач–здобувач» та методичну розробку проведення методу.

Посилання

Дембіцька С. В., Яблочніков С. Л. Проблемне навчання як фактор управління якістю навчального процесу. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). Бердянськ: БДПУ, 2007. №1. С. 18–26.

Дьюї Дж. Демократія і освіта. Львів: Літопис, 2003. 294 с.

Грицай Н. Б. Метод проектів у методичній підготовці майбутніх учителів біології. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 109. С. 182–191. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2012_109_27

Грицай Н. Б. Підготовка майбутніх учителів до використання проєктної технології у навчанні учнів природничих наук. Українська професійна освіта. 2020. № 7. С. 28–36.

Куліченко А. К. Педагогічна концепція В.Г. Кілпатрика та її вплив на розвиток освіти у різних країнах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Дрогобич, 2014. 20 с.

Куриленко Н. В. Метод проектів як засіб розвитку екологічної компетентності учнів основної школи. Актуальні проблеми природничо-математичної освіти в середній і вищій школі: матеріали міжн. наук.-практ. конф., м. Херсон, 26–28 червня, 2014 р. Херсон, 2014. С. 144–146.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna %20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf 8. Романовська М. Б. Метод проектів у навчальному процесі (методичний посібник). Харків: Веста; Ранок, 2007. 160 с.

Тадеуш О. М. Метод проектів як форма продуктивного навчання студентів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2017. Вип. 29. С. 142–146.

Kramsch C. The Challenge of Globalization for the Teaching of Foreign Languages and Cultures. Electronic Journal of Foreign Language Teaching. 2014. Vol. 11. No. 2. P. 249–254. URL: https://eflt.nus.edu.sg/wp-content/ uploads/2020/09/

Markham T. Project Based Learning Handbook: A Guide to Standards-Focused Project Based Learning for Middle and High School Teachers / T. Markham, J. Larmer, J. Ravitz; 2nd ed. Oakland CA: Buck Institute for Education, 2003. 196 р.

Marginson S. Global field and global imagining: Bourdieu and worldwide higher education. British Journal of Sociology of Education. 2008. Vol. 29. No 3. P. 303–315.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14