METHOD OF PROJECTS IN THE CONTEXT OF FORMATION OF ENVIRONMENTAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF NATURAL SCIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.7

Keywords:

educational system, project method, ecological competence, ecological problems, pedagogical activity, professional and pedagogical training

Abstract

It has been analysed that the educational system in higher education institutions aims to ensure the advanced development of education by modernizing the educational process in accordance with the needs of society for the training of future professionals. It is noted that application of innovative didactic tools has affected the transition from the reproductive style of learning to the productive one, which stimulates the educational and cognitive activity of students. It is established that the use of the project method is effective in the formation of environmental competence in the system of professional and pedagogical training of future teachers of natural sciences, because it involves the achievement of educational goals means of Ecology, thereby expanding the scope of professional competence. The pedagogical purpose of the project method is to develop in students the ability to transform information into knowledge and independently use didactic tools to obtain a learning product. The priority values of ecological-competence education for the future teacher of natural specialties have been highlighted, they include cognitive, subject-practical and personal experience. Prospects for the formation of environmental competence of future teachers in the context of the project method imply fulfilling the educational process with new achievements of the natural and pedagogical field in the context of the project method; inclusion in the one’s own pedagogical activity of a method of projects on the basis of subject modelling; use of the project method in the cognitive activity of an applicant on the basis of solving project tasks; combining and reconstructing familiar techniques of creative activity to solve new problems; selfeducation, self-development and self-realization of an individual in the process of project activities on an individual and group basis. The research paper is focused on the methodological features of using the project method in the training of future teachers of natural specialties in the process of formation of environmental competencies; an interactive model of interaction "teacher-applicant" and methodological development introduction of the method.

References

Дембіцька С. В., Яблочніков С. Л. Проблемне навчання як фактор управління якістю навчального процесу. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). Бердянськ: БДПУ, 2007. №1. С. 18–26.

Дьюї Дж. Демократія і освіта. Львів: Літопис, 2003. 294 с.

Грицай Н. Б. Метод проектів у методичній підготовці майбутніх учителів біології. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2012. Вип. 109. С. 182–191. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2012_109_27

Грицай Н. Б. Підготовка майбутніх учителів до використання проєктної технології у навчанні учнів природничих наук. Українська професійна освіта. 2020. № 7. С. 28–36.

Куліченко А. К. Педагогічна концепція В.Г. Кілпатрика та її вплив на розвиток освіти у різних країнах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Дрогобич, 2014. 20 с.

Куриленко Н. В. Метод проектів як засіб розвитку екологічної компетентності учнів основної школи. Актуальні проблеми природничо-математичної освіти в середній і вищій школі: матеріали міжн. наук.-практ. конф., м. Херсон, 26–28 червня, 2014 р. Херсон, 2014. С. 144–146.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna %20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf 8. Романовська М. Б. Метод проектів у навчальному процесі (методичний посібник). Харків: Веста; Ранок, 2007. 160 с.

Тадеуш О. М. Метод проектів як форма продуктивного навчання студентів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2017. Вип. 29. С. 142–146.

Kramsch C. The Challenge of Globalization for the Teaching of Foreign Languages and Cultures. Electronic Journal of Foreign Language Teaching. 2014. Vol. 11. No. 2. P. 249–254. URL: https://eflt.nus.edu.sg/wp-content/ uploads/2020/09/

Markham T. Project Based Learning Handbook: A Guide to Standards-Focused Project Based Learning for Middle and High School Teachers / T. Markham, J. Larmer, J. Ravitz; 2nd ed. Oakland CA: Buck Institute for Education, 2003. 196 р.

Marginson S. Global field and global imagining: Bourdieu and worldwide higher education. British Journal of Sociology of Education. 2008. Vol. 29. No 3. P. 303–315.

Published

2022-07-14

Issue

Section

ПРОФЕСІЙНА ІДЕНТИЧНІСТЬ І МАЙСТЕРНІСТЬ ПЕДАГОГА