ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ ОСІБ З ВАДАМИ СЛУХУ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.6Ключові слова:
професійно-технічні заклади освіти, особи з особливими потребами, інклюзивне освітнє середовищеАнотація
Розглянуто проблему навчання осіб з особливими потребами в інклюзивному освітньому середовищі професійно-технічних закладів освіти, що особливо актуально у контексті прагнень інтеграції української освіти до європейського освітнього простору. Реформування і модернізація освіти, які відбуваються наразі в умовах суспільних трансформацій, вимагають її відповідності цивілізаційним викликам, одним з яких є забезпечення доступу до загальноосвітнього простору і якісної освіти молоді з особливими освітніми потребами. Реформування освітньої системи України, що передбачає усталення інклюзивної парадигми з акцентом на освітній підтримці та адаптації чинників освітнього середовища, зумовило суспільний запит на реформування і модернізацію професійно-технічних закладів освіти. Підкреслено, що підставою для цього є недостатня матеріальна-технічна база професійно-технічних закладів освіти: неспроможність оснащення навчальних приміщень відповідно до встановлених державними органами влади норм та стандартів зокрема для осіб з вадами слуху, через відсутність фінансування з боку держави. Ефективним засобом навчання осіб з вадами слуху в інклюзивному освітньому середовищі професійно-технічних закладів освіти визначено розроблені автором теми, в яких відображено зміст, форми і методи реалізації авторської методики навчання інформатики у закладах професійно-технічної освіти в інклюзивному просторі. Вони входять до переліку компонент освітньо-професійних програм з підготовки: оператора комп’ютерної верстки (СП(ПТ)О 4112.DE.22.00 – 2020); оператора телекомунікаційних послуг (СП(ПТ)О 4229 J.61.00 – 2019); оператора верстатів з програмним керуванням (СП(ПТ)О 8211.С.25.62 – 2017); оператора з обробки інформації та програмного забезпечення СП(ПТ)О 4113 J. 62.00-63.10 – 2017); оператора верстатів з програмним керуванням (ДСПТО 8211.СО.28.52 – 2014); оператора комп’ютерного набору (ДСПТО 4112.К72040–2006). Проаналізовано й узагальнено досвід навчання осіб з особливими потребами в інклюзивному освітньому середовищі професійно-технічних закладів освіти України та окреслено необхідність розробки Стандарту професійної (професійно-технічної) освіти для навчання осіб з особливими потребами в інклюзивному освітньому середовищі. Окреслено перспективи використання розробленої методики у майбутніх освітньо-професійних програмах підготовки здобувачів професійно-технічної освіти.
Посилання
Алєксєєва Г. М., Антоненко О. В., Жадан К. О., Лифенко М. В. Досвід використання засобів електронного навчання у інклюзивному освітньому ВНЗ. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2018. № 4 (18). С. 17–25. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-003
Бойко В .О. Інклюзивна освіта: до питання визначення поняття та особливостей її запровадження. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. 2012. Кн. 4. C. 7–10. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Nzspp/2012_4/mtp/ mtp1.pdf.
Валентик Н. Інклюзивна освіта, за і проти. Директор школи. 2010. № 14–15. С. 45–58.
Євченко М. С., Бєлова О. І. Особливості впровадження інклюзивних ресурсних центрів в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2020. 3 (59). С. 119–125. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-59-119-125
Єсіна В. П., Широбокова О. О., Маловічко О. В. Українська модель впровадження інклюзивної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2021. Ч. 2 (340). С. 287–297. URL: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-2(340)-2-287-297
Здрагат С. Г., Ромачак Ж. І., Чумаєва О. В. Інклюзивна освіта – шлях до рівних можливостей. Наша школа. 2011. № 4. С. 14–17.
Індекс інклюзії: професійно-технічний навчальний заклад: навчально-методичний посібник / кол. упоряд.: Пащенко О. В., Гриценок І. А., Софій Н. З., Найда Ю. М. Київ: ТОВ ВД «Плеяди», 2011. 92 с.
Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Т. 7. № 2. С. 8–15. URL: http://ujae.org.ua/ekonomikasuperzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity/
Пузіков Д. О. Освітня технологія супроводу життєвого проекту учня. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: зб. наук. праць. 2007. № 3(5). С. 34–45.
Інклюзивна освіта: основні положення. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». URL: http://www.ussf.kiev.ua/index.php?go= Inklus&id=2
Інклюзивна освіта: сутність, поняття, термінологія. Корекційна освіта: інтернет-блок. URL: http://doshkilla.blogspot.com/2012/03/blogpost.html
Колупаєва А., Софій Н., Найда Ю., Даниленко Л. Інклюзивна освіта в теорії і практиці діяльності школи. Директор школи. Шкільний світ. 2011. № 7. С. 17–22.
Конвенція про права осіб з інвалідністю (від 16.12.2009 р.) № 1767. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/995_g71
Корніцова С. В. Запровадження інклюзивної освіти в ЗНЗ. Економіка в школах України. 2011. № 10 (83). С. 16–20.
Листопад О. В. Інклюзивна освіта в контексті інноваційного розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011. № 2 (12). С. 174–184.
Пащенко О. В., Гриценок І. А., Софій Н. З. Інклюзивна освіта в умовах професійно-технічного навчального закладу: навчально-методичний посібник. Київ: Арт Економі, 2012. 184 с.
Пащенко О. В. Створення та розвиток інклюзивного навчального середовища у професійно-технічних навчальних закладах. Педагогічний альманах. 2014. Вип. 21. С. 175–179.
Пеньковська А., Попов М. Зміст освітньої інтеграції та інклюзії дітей з обмеженими можливостями. Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. 2011. Вип. LVI. С. 233–245.
Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання: Наказ МОН України від 01.10.2010 р. № 912. URL: https://docs.google.com/ document/d/1uL7wxNKDHWcZ3v4duuZilozyyXf EYlEMps3YNrWKc/edit?hl=en&pli=1
Універсальний дизайн в освіті: посібник / під заг ред. Софій Н. З. Київ: ТОВ ВД «Плеяди», 2015. 76 с.
Якісна професійно-технічна освіта – соціально вразливій молоді: навчально-методичний посібник / Л. М. Сергеєва, Н. З. Софій; За ред. Л. М. Сергеєвої. Київ: Арт Економі, 2012. 168 с.
Яцюк І. Інклюзивна освіта в умовах сучасного загальноосвітнього навчального закладу. Нова педагогічна думка. 2012. № 2. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2012_2/lyacuk.pdf
Hurenko O. I., Alekseeva H. M., Lopatina H. O., Kravchenko N. V. Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61 (5). Р. 61–75. URL: https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782
Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogiсal sciences. 2018. P. 186–190. URL: https://cutt.ly/EIh9sSP