FEATURES OF EDUCATION FOR PEOPLE WITH HEARING IMPAIRMENTS IN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF VOCATIONAL AND TECHNICAL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.6

Keywords:

vocational and technical educational institutions, individuals with special needs, inclusive educational environment

Abstract

The article deals with the problem of teaching people with special needs in an inclusive educational environment of vocational schools. It becomes especially relevant in the context of Ukrainian education integrational process into the European educational context. Reforms and modernization of education, which are currently taking place as a part of social transformations, require ensuring full access to high quality education for young people with special educational needs. Reforming of the Ukrainian educational system provides establishment of an inclusive paradigm with an emphasis on educational support and adaptation of educational factors. This has led to public demand for transformation and modernization of vocational education. The lack of funding from the state is emphasized as the reason for the insufficient material and technical base of vocational schools: the inability to provide with educational facilities in accordance with the norms and standards set by public authorities, in particular for people with hearing impairments. The authors describe the effective means of teaching people with hearing impairments in the inclusive educational environment of vocational schools. The content, forms and methods of implementing the author’s methods of teaching computer science at vocational schools in inclusive area are presented. They are included in the list of the components of educational and professional training programs: computer typesetting operator (СП(ПТ)О 4112.DE.22.00 – 2020); telecommunications operator (СП(ПТ)О 4229 J.61.00 – 2019); operator of machine tools with software control (СП(ПТ)О 8211.С.25.62 – 2017); information processing and software operator СП(ПТ)О 4113 J. 62.00-63.10 – 2017); operator of machine tools with software control (ДСПТО 8211.СО.28.52 – 2014). The experience of teaching people with special needs in an inclusive educational environment of the Ukrainian vocational education institutions is analyzed, generalized, and the need to develop a Standard of vocational education for teaching people with special needs in an inclusive educational environment is outlined. The authors outline the prospects for the use of the developed methodology in future educational and professional training programs for applicants for vocational education.

References

Алєксєєва Г. М., Антоненко О. В., Жадан К. О., Лифенко М. В. Досвід використання засобів електронного навчання у інклюзивному освітньому ВНЗ. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2018. № 4 (18). С. 17–25. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-003

Бойко В .О. Інклюзивна освіта: до питання визначення поняття та особливостей її запровадження. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. 2012. Кн. 4. C. 7–10. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Nzspp/2012_4/mtp/ mtp1.pdf.

Валентик Н. Інклюзивна освіта, за і проти. Директор школи. 2010. № 14–15. С. 45–58.

Євченко М. С., Бєлова О. І. Особливості впровадження інклюзивних ресурсних центрів в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2020. 3 (59). С. 119–125. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-59-119-125

Єсіна В. П., Широбокова О. О., Маловічко О. В. Українська модель впровадження інклюзивної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2021. Ч. 2 (340). С. 287–297. URL: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-2(340)-2-287-297

Здрагат С. Г., Ромачак Ж. І., Чумаєва О. В. Інклюзивна освіта – шлях до рівних можливостей. Наша школа. 2011. № 4. С. 14–17.

Індекс інклюзії: професійно-технічний навчальний заклад: навчально-методичний посібник / кол. упоряд.: Пащенко О. В., Гриценок І. А., Софій Н. З., Найда Ю. М. Київ: ТОВ ВД «Плеяди», 2011. 92 с.

Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Т. 7. № 2. С. 8–15. URL: http://ujae.org.ua/ekonomikasuperzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity/

Пузіков Д. О. Освітня технологія супроводу життєвого проекту учня. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: зб. наук. праць. 2007. № 3(5). С. 34–45.

Інклюзивна освіта: основні положення. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком». URL: http://www.ussf.kiev.ua/index.php?go= Inklus&id=2

Інклюзивна освіта: сутність, поняття, термінологія. Корекційна освіта: інтернет-блок. URL: http://doshkilla.blogspot.com/2012/03/blogpost.html

Колупаєва А., Софій Н., Найда Ю., Даниленко Л. Інклюзивна освіта в теорії і практиці діяльності школи. Директор школи. Шкільний світ. 2011. № 7. С. 17–22.

Конвенція про права осіб з інвалідністю (від 16.12.2009 р.) № 1767. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/995_g71

Корніцова С. В. Запровадження інклюзивної освіти в ЗНЗ. Економіка в школах України. 2011. № 10 (83). С. 16–20.

Листопад О. В. Інклюзивна освіта в контексті інноваційного розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011. № 2 (12). С. 174–184.

Пащенко О. В., Гриценок І. А., Софій Н. З. Інклюзивна освіта в умовах професійно-технічного навчального закладу: навчально-методичний посібник. Київ: Арт Економі, 2012. 184 с.

Пащенко О. В. Створення та розвиток інклюзивного навчального середовища у професійно-технічних навчальних закладах. Педагогічний альманах. 2014. Вип. 21. С. 175–179.

Пеньковська А., Попов М. Зміст освітньої інтеграції та інклюзії дітей з обмеженими можливостями. Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. 2011. Вип. LVI. С. 233–245.

Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання: Наказ МОН України від 01.10.2010 р. № 912. URL: https://docs.google.com/ document/d/1uL7wxNKDHWcZ3v4duuZilozyyXf EYlEMps3YNrWKc/edit?hl=en&pli=1

Універсальний дизайн в освіті: посібник / під заг ред. Софій Н. З. Київ: ТОВ ВД «Плеяди», 2015. 76 с.

Якісна професійно-технічна освіта – соціально вразливій молоді: навчально-методичний посібник / Л. М. Сергеєва, Н. З. Софій; За ред. Л. М. Сергеєвої. Київ: Арт Економі, 2012. 168 с.

Яцюк І. Інклюзивна освіта в умовах сучасного загальноосвітнього навчального закладу. Нова педагогічна думка. 2012. № 2. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2012_2/lyacuk.pdf

Hurenko O. I., Alekseeva H. M., Lopatina H. O., Kravchenko N. V. Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools. 2017. 61 (5). Р. 61–75. URL: https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782

Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogiсal sciences. 2018. P. 186–190. URL: https://cutt.ly/EIh9sSP

Downloads

Published

2022-07-14

Issue

Section

СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА В УКРАЇНІ