ВПЛИВ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ НА СОЦІАЛІЗАЦІЮ УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.22Ключові слова:
учні з інтелектуальними порушеннями, художня література, урок української літератури, соціалізація, соціально-психологічна адаптація, емпатія, інтерактивні методи навчанняАнотація
Проаналізовано погляди вчених на сутність соціалізації, звернуто увагу на особливості інтелектуального розвитку учнів з інтелектуальними порушеннями, що призводять до порушень соціалізації. Відзначено, що успішність соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями залежить від сформованості соціально-психологічної адаптації та емпатії – її складової. Наголошено на необхідності розмежування соціально-психологічної адаптації від інших складових соціалізаціі. Вказано, що на процес соціалізації впливає не лише адаптація, а й дезадаптація. Доведено значення уроків української літератури для формування соціально-психологічної адаптації в підлітків з інтелектуальними порушеннями. Як складову соціально-психологічної адаптації розглянуто емпатію та її вплив на становлення соціалізації учнів з інтелектуальними порушеннями у процесі роботи з художніми творами, оскільки складові емпатії – співчуття та співпереживання найуспішніше підлітки з інтелектуальними порушеннями оволодівають на уроках української літератури, працюючи з художніми творами. Працюючи з художніми творами на уроках української літератури, завдяки інтерактивним методам навчання: зокрема дискусії, етичні бесіди, рольові ігри, прийоми: “мікрофон”, “ланцюжок думок”, “незакінчене речення”, підлітки з інтелектуальними порушеннями засвоюють основні норми моралі, навчаються обмінюватися інформацією, емоціями, думками про прочитане і навколишнє життя, вчаться оцінювати поведінку й вчинки людей, розвивають мислення, зв’язне мовлення, долають комунікативну фобію, опановують соціальні компетенції, що забезпечує корекцію інтелектуальних порушень у школярів. На уроках української літератури створюються оптимальні умови для зниження соціальної дезадаптації завдяки опануванню учнями змісту й смислу художніх творів, з якими вони працюють.
Посилання
Бгажнокова И. М., Гамаюнова А. Н. Проблемы социальной адаптации детей-сирот с нарушениями интеллекта. Дефектология. 1997. № 1. С. 36–39.
Дефектологічний словник: навчальний посібник / за ред. В. І. Бондаря. K., 2011. 528 с.
Коробейников И. А. Нарушение развития и социальная адаптация. М.: ПЕРСЕ, 2002. 192 с.
Кравець Н. П. Комплексне застосування інноваційних технологій навчання на уроках літератури та виховання розумово відсталих учнів як активних читачів. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 3. С. 59–70.
Кравець Н. П. Читацька діяльність як чинник формування соціальної компетентності учнів з інтелектуальними порушеннями. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011. № 2. С. 325–330.
Кротенко В. И. Психологические особенности эмпатии подростков: дисс. …. канд. психол. наук. 19.00.07 – педагогическая и возрастная психология. К., 2001. 197 с.
Макарчук Н. О. Особливості саморегуляції підлітків з порушеннями розумового розвитку: монографія. К.: Фенікс, 2014. 448 с.
Матющенко І. М. Емпатія як механізм соціально-психологічної адаптації учнів допоміжної школи. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету: Серія соціально-педагогічна. 2007. Вип. VII. С. 286–288.
Матющенко І. М. Підготовка старшокласників допоміжної школи до соціально-психологічної адаптації: дис. … канд. пед. наук. 13.00.03 – спеціальна педагогіка. К., 2008. 154 с.
Печерский В. Г. Особенности подростков и юношей с умственной отсталостью к продуктивному межличностному взаимодействию: дисс. … д-ра психол. наук. 19.00.10 – специальная психология. М., 2009. 331 с.
Проскурняк Е. И. Социально-психологическая адаптация учащихся младших классов вспомогательной школы-интерната: дисс. … канд. психол. наук. 19.00.08 – специальная психология. К., 2004. 246 с.
Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. Вибрані твори в 5-ти т. Т. 2. К.: Рад. школа, 1976. С. 419–654.
Татьянчикова І. В. Проблеми соціалізації дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах сучасних соціально-економічних змін у суспільстві. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. Вип. 30. С. 169–174.