СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ГОВОРІННІ У КОНТЕКСТІ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • ІННА ОБІХОД Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-5630-6565
  • ІВАН ЯЦЮК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0001-9575-8479
  • ЛЕСЯ ФЕДУН Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0009-9961-0434

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.13

Ключові слова:

іншомовна освіта, діяльнісний підхід, іншомовна компетентність у говорінні, мовленнєві навички, мовленнєве спілкування

Анотація

Здійснено огляд ключових особливостей реалізації діяльнісного підходу d сучасній системі іншомовного навчання. Встановлено, що діяльнісний підхід як перспективна методологія навчання іноземних мов зумовлює необхідність розглядати всі компоненти навчального процесу з діяльнісних позицій з акцентом на активній участі здобувачів освіти в комунікативних видах діяльності й передбачає інтеграцію проблемного, проєктного та дослідницького навчання. Описано основні теоретичні засади діяльнісного підходу, зокрема ідеї С. Рубінштейна, Д. Дьюї, Е. Коллінгса, В. Кілпатрика. У центрі дослідження перебуває розвиток іншомовної компетентності в говорінні; окреслено психофізіологічні механізми породження мовлення, засновані на моделі В. Левелта, та визначено структурні елементи навичок говоріння. Проаналізовано чинники, що визначають ефективність формування іншомовної компетентності в говорінні в контексті діяльнісного підходу, і запропоновано методичні рекомендації щодо сприятливих умов її розвитку. Обґрунтовано принципи застосування комунікативно зорієнтованих ситуацій, поєднання тренувальних і спонтанних видів діяльності, когнітивних і соціокультурних стратегій, формувального оцінювання, самооцінювання та взаємооцінювання. Зроблено висновок, що діяльнісний підхід створює умови для активного оволодіння навичками іншомовного спілкування через здатність розуміти й досягати зв’язності у прийнятті та продукуванні висловлювань у межах комунікативно-значимих мовленнєвих утворень, формує самостійність, ініціативність, здатність до міжкультурної взаємодії, життєвого саморозвитку й самореалізації особистості, що є ключовою умовою модернізації іншомовної освіти.

Посилання

Бичок А. В. Говоріння як мета і засіб комунікативного навчання іноземній мові в процесі міжкультурного іншомовного спілкування майбутніх фахівців економічних та технічних спеціальностей. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2014. Вип. 32. С. 22–24.

Іванюк Г. І., Січкар А. Д. Діяльнісний підхід до навчання й виховання дітей дошкільного віку в історико-педагогічному контексті ХХ століття. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 2 (46). С. 119–130.

Ковальова О. А. Модель соціально-комунікативної компетентності. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 11 (30). С. 27–33.

Конспект лекцій з дисципліни «Методика навчання іноземних мов». Народна українська академія / автор-упоряд. І. Ю. Гусленко. Харків : Вид-во НУА, 2018. 64 с.

Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.

Обіход І., Закордонець Н., Плавуцька О. Реалізація комунікативно-діяльнісного підходу у сучасній системі навчання іноземної мови. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. № 2. С. 103–113.

Редько В. Г. Сутнісні характеристики змісту компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов учнів 5–6 класів гімназії. Goal and Role of World Science in Modernity. VII-Conference-09-10-Helsinki-Finland, 2020. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719713/1/VII-Conference-09-10-Helsinki-Finland%20%281%29.pdf.

Collings E. An Experiment with a Project Curriculum. Teachers College, Columbia University. 1923. 346 p.

Dewey J. Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York : Macmillan: Free Press. 1997. 384 p.

Funk H., Kuhn Ch., Skiba D., Spaniel-Weise D. Aufgaben, Übungen, Interaktion / unter Mitarbeit von J. R. Brede. München: Klett-Langenscheidt, 2014. 184 s.

Kilpatrick W.H. The project method. Teachers College Record, 1918. № 19 (4). Р. 319–335.

Levelt W.J.M. Speaking: from Intention to Articulation. Massachusetts Institute of Technology. Cambridge, MA : MIT Press. 1989. 547 p.

Nation P. The Four Strands. Innovation in Language Learning and Teaching. 2007. Vol. 1. No 1. P. 2–13.

Segalowitz N. Cognitive Bases of Second Language Fluency. New York : Routledge. 2010. 240 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24