СПЕЦИФІКА ВИВЧЕННЯ ПОВІСТІ МАРКА ВОВЧКА «ІНСТИТУТКА» В СУЧАСНОМУ КУРСІ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • ОЛЕКСАНДР СТАРОСТА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4710-2982

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.14

Ключові слова:

Марко Вовчок, «Інститутка», українська література XIX ст., історія української літератури, методика викладання, аналіз літературного твору

Анотація

У статті розглянуто методичні та літературознавчі засади вивчення повісті Марка Вовчка «Інститутка» в межах курсу історії української літератури для здобувачів предметної спеціальності «Середня освіта (Українська мова і література)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з проєкцією на подальше використання на заняттях із літератури в професійній діяльності. Проаналізовано наявну науково-методологічну основу, що формує методичні підходи до аналізу та інтерпретації твору у вищій школі, а також позицію авторів навчальних програм з української літератури для закладів середньої освіти (9‑й клас) щодо актуальності цього твору для учнів загальноосвітніх шкіл. Виокремлено ключові параметри аналізу повісті та запропоновано посилити акцент на психологічному, аксіологічному та гуманістичному вимірах художнього світу твору. Розроблено схему аналізу повісті «Інститутка» на практичних/семінарських заняттях, що передбачає опрацювання трьох блоків: 1) характеристика теми та ідеї твору в контексті творчості письменниці; 2) аналіз сюжетно-композиційних особливостей і проблематики твору (характеристика композиції, висвітлення складників проблематики на різних етапах розвитку сюжету, проведення паралелей із суміжною проблематикою найвизначніших творів половини XIX ст.); 3) інтерпретація трьох груп персонажів твору – протагоністів, антагоністів та дискусійних образів – з акцентом на їх психологічній характеристиці, аксіологічній ілюстративності, сюжетотворчих функціях та символічному підтексті. Продемонстровано, що обраний підхід сприятиме глибшому розумінню художньої концепції Марка Вовчка, розвитку аналітичних та інтерпретаційних навичок здобувачів під час роботи з художнім текстом.

Посилання

Авраменко О. Українська література : підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти. Київ, 2022. 271 с.

Борзенко О., Лобусова О. Українська література : підручник для 9 класу закладів загальної середньої освіти / вид. 2-ге, перероб. Харків, 2022. 275 с.

Вільна Я., Хворостяний І. Історія української літератури другої половини XIX століття : навч. посіб. Київ, 2017. 575 с.

Історія української літератури XIX ст. : У 3 кн. : навч. посібник / за ред. М. Яценка. Київ, 1997. Кн. 3. 432 с.

Історія української літератури ХІХ ст. (70–90-ті роки) : У 2 кн. : підручник / М. Жулинський та ін. ; за ред. М. Жулинського. Київ, 2005. Кн. 1. 656 с.

Коваленко Л., Бернадська І. Українська література : підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, 2017. 320 с.

Марко Вовчок Твори : В 7 т. / редкол. : О. Засенко, Н. Крутікова, М. Сиваченко. Київ, 1964. Т. 1. 467 с.

Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / Т. Яценко та ін. 2023. 152 с.

Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / О. Заболотний та ін. 2023. 72 с.

Панченко В. Дві повісті Івана Нечуя-Левицького («Хмари», «Кайдашева сім’я»). Неубієнна література: Дослідницькі етюди. Київ, 2007. С. 78–101.

Пастушенко Н., Чумарна М. Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. 2023. 64 с.

Полюхович О. Ключ до розуміння тексту: наважитися жити, а не кам’яніти (драматичні сюжети Марка Вовчка). Марко Вовчок. Інститутка : оповідання. Київ, 2023. С. 7–25.

Українська література : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О. Слоньовська та ін. Київ, 2017. 288 с.

Яценко Т., Пахаренко В., Слижук О. Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної) 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. 2024. 119 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24