ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ ЕКОЛОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.17Ключові слова:
екологічна компетентність, студенти-географи, вчителі географії, інформаційні технологіїАнотація
У статті розглянуто проблему формування екологічних компетентностей майбутніх учителів географії в умовах цифровізації освіти. Актуальність теми зумовлена глобальними екологічними викликами сучасності та необхідністю підготовки педагогічних кадрів, здатних формувати екологічну свідомість і культуру в молодого покоління. Підкреслено, що інформаційні технології (ІТ) створюють нові можливості для інтеграції екологічних знань в освітній процес, сприяють розвитку дослідницьких умінь студентів, критичного мислення та навичок використання просторових даних. Здійснено аналіз наукових джерел, порівняння педагогічного досвіду, а також узагальнення практики використання цифрових інструментів у підготовці студентів-географів. Наведено приклади використання інформаційних технологій в освітньому процесі як засіб формування екологічних компетентностей. Проаналізовано потенціал ГІС-технологій, інтерактивних картографічних сервісів, освітніх платформ (Moodle, Google Classroom), віртуальних лабораторій і мобільних додатків для формування екологічних компетентностей здобувачів вищої освіти. Показано, що поєднання діяльнісного, проєктного та інтерактивного підходів із використанням ІТ забезпечує практико-орієнтоване навчання й сприяє формуванню відповідального ставлення до довкілля. Результати дослідження доводять, що застосування інформаційних технологій у професійній підготовці вчителів географії має низку переваг: підвищення мотивації студентів, розвиток дослідницьких і аналітичних умінь, інтеграцію екологічної тематики в освітній процес. Водночас окреслено проблеми, як-от: недостатній рівень цифрової грамотності, обмеженість технічних ресурсів та потреба у вдосконаленні методичного забезпечення. Використання сучасних ІТ є важливим чинником підвищення ефективності екологічної освіти в закладах вищої освіти.
Посилання
Абсалямова Я.В., Лук’янова В.В. Формування екологічної компетентності майбутніх фахівців засобами соціально-гуманітарних дисциплін. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. Košice, Slovakia. 2017. Vol. 5. № 2. С. 6–8. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/9651 (дата звернення: 07.08.2025).
Гнатенко Т.С., Лисенко Н.В. Використання інноваційних технологій навчання у ЗВО у умовах змішаного навчання. Health & Education. 2023. Вип. 1. с. 14–21. DOI https://doi.org/10.32782/health-2023.1.3
Матеюк О.П. Формування професійної екологічної компетентності студентів університету в контексті завдань сталого розвитку. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_1_13
Толочко С.В., Бордюг Н.С. Реалізація компетентнісного потенціалу формування екологічної компетентності в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. № 49. С. 189–195. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2022-26-2-140-152.
Фекета І.Ю., Славік Р.В., Лета В.В. Формування екологічної свідомості у студентів географічних спеціальностей: виклики та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 48. Т. 2. С. 178–182. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/48.2.35.
ArcGIS Pro / Esri Inc. Redlands, CA: Environmental Systems Research Institute (ESRI). 2024. Версія 3.3. URL: https://www.esri.com/en-us/arcgis/products/arcgis-pro (дата звернення: 07.08.2025)
Google Earth Pro / Google LLC. Mountain View, CA: Google LLC, 2024. Версія 7.3.6. URL: https://earth.google.com (дата звернення: 07.08.2025)
Moodle: система управління навчанням / Moodle Pty Ltd. Perth, Australia: Moodle Headquarters, 2024. Версія 4.3. URL: https://moodle.org (дата звернення: 07.08.2025)
QGIS: геоінформаційна система / QGIS Development Team. Open Source Geospatial Foundation Project, 2024. Версія 3.28 (Firenze). URL: https://qgis.org (дата звернення: 07.08.2025)
Tilbury D. Education for Sustainable Development: An Expert Review of Processes and Learning. Paris: UNESCO, 2011. 45 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000191442 (дата звернення: 07.08.2025)
UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris: UNESCO Publishing, 2017. 62 p. URL: https://www.unesco.org/en/articles/education-sustainable-development-goals-learning-objectives (дата звернення: 07.08.2025)
Yli-Panula E., Jeronen E., Lemmetty P. Using digital learning materials to enhance students’ environmental and geographical knowledge. Journal of Teacher Education for Sustainability. 2020. Vol. 22(1). P. 43–58. https://doi.org/10.3390/educsci10010005.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





