ДИТИНОЦЕНТРИЧНІ ПОГЛЯДИ СТЕПАНА БАЛЕЯ У ПОРІВНЯННІ З ТАКИМИ Ж ПОГЛЯДАМИ ІНШИХ НАУКОВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.2Ключові слова:
дитиноцентризм, С. Балей, виховання, індивідуальність дитини, навчальний процес, Польща, УкраїнаАнотація
Проаналізовано дитиноцентричні ідеї С. Балея, відомого педагога, психолога і філософа в Центральній і Східній Європі, та дано їх порівняння з дитиноцентричними ідеями відомих українських та світових науковців. Актуальність роботи полягає в можливості практичного застосування дитиноцентричних ідей та практичних порад вченого у процесі реформування сучасної української школи. Здобувши ґрунтовну освіту в Галичині і за кордоном, С. Балей присвятив своє життя дослідженню та висвітленню проблем виховання, навчання і розвитку дітей. Чимало польських та українських науковців займалися дослідженням його наукової спадщини, проте небагатьма з них була висвітлена тема дитиноцентричних ідей вченого. Центральним об’єктом його дослідження були: дитина і дитинство, процес розвитку психіки дитини, виховний вплив на дітей і т. д. С. Балей всебічно досліджував дитину, використовуючи свої знання з психології, педагогіки та медицини. Викладено погляди С. Балея щодо дітей та їхнього виховання в школі і сім’ї, організації процесу навчання в школі, важливості і практичної діяльності вчителя, практичні поради щодо укладання шкільної програми і вибору тематики уроків, наголошував на виключенні зі шкільної програми тих предметів, які не будуть потрібні учням як членам суспільства в майбутньому. Науковець відзначав важливу роль шкільного психолога у школі, наголошуючи на його участі у виховному процесі та навчанні учнів. С. Балей вважав дитину особистістю з власними інтересами, бажаннями і страхами, розглядав її, використовуючи психологію зрілої людини. Вчений наголошував на адаптації навчально-виховного процесу до потреб та інтересів дитини, досліджував питання втомлюваності дитини в школі та шляхи її уникнення, виховання дитини має ґрунтуватися на її потребах та інтересах, враховуючи її інтелектуальні та фізичні здібності, а також індивідуальність, акцентував увагу на адаптації вчителів і педагогів до особливостей дитячої психіки, наголошував на адаптації шкільного матеріалу до віку учнів. Для досягнення вищезазначених цілей С. Балей підкреслював детальне вивчення та дослідження кожної дитини в класі та визначення її психічних особливостей, залучаючи до цього процесу шкільного психолога. Представлено порівняльний аналіз ідей та поглядів С. Балея з іншими відомими вченими-дитиноцентристами, зокрема такими, як І. Сікорський, О. Музиченко, Т. Лубенець.
Посилання
Vintiuk Yu. Teoretychne pidhruntia psykhologichnykh pohliadiv S. Baleia [Theoretical basis of psychological views of S. Baley]. Pedagogika I psykhologia profesiioni osvity, 2016, № 1, pp. 169–180.
Kvas O. Dytynotsentryzm u naukakh pro vykhovannia: istorychnyi aspekt [Child-centered approach in the educational sciences: historical aspect]. Drohobych, PH of Drohobych University n.a. Ivan Franko, 2011, 300 p.
Kvas O. Vplyv syspilstva na vykhovni procesy u dytyny u doslidzheniakh Stepana Baleia [The influence of society on ducational processes of a child in research and publications of S. Baley]. Drohobych, Molod i Rynok, 2016, № 6(137), pp.
–12.
Baley S. Drogi samopoznanie [Ways of selfcognition]. Kraków, Wiedza. Zawód. Kultura, 1947, p. 147.
Baley S. Psychologja kontaktu wychowawczego [Psychology of educational contact]. Warszawa, Koło Pedagogiczne Studentów Uniwersytetu Warszawskiego, 1931, 72 p.
Baley S. Psychologja wieku dojrzewania [Psychology of the maturation age]. Lwów; Warszawa, Książnica-Atlas, 1932, 262 р.
Baley S. Psychologia wychowawcza w zarysie [Essay on educational psychology]. Lwów; Warszawa, Książnica-Atlas, 1958, 415 p.
Baley S. Zarys psychologji w związku z rozwojem psychiki dziecka [Essay on psychology with the relation of a child's psyche development]. Lwów; Warszawa, Książnica-Atlas, 1935, 424 p.
Jadczak R. Z międzywojennej działalności S.a Baleya (1885–1952) na polu psychologii i pedagogiki [On the international activity of S. Baley (1885–1952) in the sphere of psychology and pedagogics]. Warszawa, Psychologia wychowawcza, 1995, № 3, pp. 204–215.
Podoliak M. Stefan Baley – a cross-cultural scientist. Warszawa, Kwartalnik Pedagogiczny, 3 (237), 2015, pp. 92–102.
Zebrowska M. Wspomnienia posmiertne: S. Baley (1885–1952) [Afterdeath rememberings: S. Baley (1885–1952)]. Warszawa, Rocznik Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, 1952, № 45, pp. 89–92.