ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.12Ключові слова:
інформаційно-комунікаційна компетентність викладача, онлайн-курси, цифрові технології, якість підготовки фахівцяАнотація
Відзначено, що поява інтернету і стрімкий розвиток новітніх інформаційних та мобільних технологій, їх застосування у навчанні актуалізує питання професійної компетентності викладачів закладів вищої освіти (ЗВО) в організації та здійсненні сучасного навчального процесу в умовах його цифровізації. Використання в навчальному процесі додаткових можливостей сучасних інформаційних технологій, створення нових дидактичних компонентів в освітній системі, які значною мірою модифікують та збагачують її, потребують високого рівня інформаційно-комунікаційної компетентності викладачів сучасних ЗВО. Доведено необхідність постійного осучаснення навчально-методичних комплексів дисциплін на базі таких цифрових технологій, як елементи онлайн-навчання, власні вебсайти викладачів, розробка відео та мультимедійного навчального контенту, організація спільної навчальної діяльності студентів на основі хмарних технологій. Проаналізовано переваги впровадження цифрових технологій у навчальний процес, а також наведено їхні недоліки. Відзначено значущість розширення доступу до освітніх ресурсів через існуючі онлайн курси та створення викладачами власних на основі використання доступних програмних ресурсів. Наголошено на доцільності організації на державному рівні програм підвищення професійної підготовки викладачів сучасних ЗВО в умовах цифрового освітнього процесу через короткострокові тематичні навчальні курси, семінари, тренінги тощо і здійснення цільового фінансування такої підготовки у вигляді грантів.
Посилання
Borysko N. Veb-sait uchebnika po inostrannym yazykam: rol', osobennosti i trebovaniya [ Foreign Language Coursebook Website: its Role, Peculiarities and Requirements]. Information Technologies and Learning Tools, 2017, Vol. 70, no. 2. doi:http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2355.
Morze N., Vasylenko S., Hladun M. Ways to Improve the Motivation of University Teachers to Develop their Digital Competence. Open educational e-environment of modern University: Borys Grinchenko Kyiv University, 2018, Vol. 4. doi: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.5.160177.
Morze N., Buinytska O. Raising Information and Communication Technologies Competence at Scientific and Pedagogical Employees – a Key Requirement of the Quality of Educational Process. Information Technologies and Learning Tools, 2017, Vol. 59, no. 3, ph. 189–200. doi:http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1667.
Kolos K. Vykorystannya komp’yuterno oriyentovanykh zasobiv navchannya u pislyadyplomniy pedahohichniy osviti zarubizhzhya [The using of the computer oriented learning tools in Postgraduate pedagogical education abroad]. Computer at School and Family, 2016, no. 8, pp. 35–38.
F. Kotler, F. Karen, A. Foks. Stratehichnyi marketynh dlia navchalnykh zakladiv [Strategic Marketing for Educational Institutions]. Khimdzhest Publ., 2011. 580 p.
Adams B. NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. The New Media Consortium Publ., 2017. Available at: https://www.sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/2017-nmchorizon-report-he-EN.pdf.
Bernie Trilling. 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. John Wiley & Sons Publ., 2009.
Borup J., Evmenova A. The Effectiveness of Professional Development in Overcoming Obstacles to Effective Online Instruction in a College of Education. Online Learning, 2019. – no. 23(2). doi:http://dx.doi.org/10.24059/olj.v23i2.1468.
European Commission. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. A New Skills Agenda for Europe. Working Together to Strengthen Human Capital, Employability and Competitiveness. Brussels, 2016. Available at: http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2016/EN/COM-2016-356-F1-EN-MAIN-PART-1.PDF.
Hajhashemi K., N. Anderson N., Shakarami A.Network Affordances through Online Learning: Increasing use and complexity. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2013, Vol. 106. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.216.
Kathleen M. Frankle. Blended Learning: The Key to Successful Web-Based Training and Education. Available at: https://www.researchgate.net/publication/266569015_Blended_Learning_The_Key_to_Successful_Web-Based_Training_and_Education.
Kay R. Exploring the use of video podcasts in education: A comprehensive review of the literature. Computers in Human Behavior, 2012. Vol. 28, Issue 3. doi: 10.1016/j.chb.2012.01.011.
MacKenzie L., Ballard K. Can Using Individual Online Interactive Activities Enhance Exam Results? Journal of Online Learning and Teaching, 2015, Vol. 11, No. 2. Available at: http://jolt.merlot.org/Vol11no2/Ballard_0615.pdf.
Vuorikari R., Punie Y., Carretero Gomez S, G. Van den Brande G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. 2016. doi:10.2791/11517.