РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ В НАВЧАЛЬНІЙ ДИСКУСІЇ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДИЧНОГО ЗРАЗКА СИТУАТИВНО-КОМУНІКАТИВНИХ ЗАВДАНЬ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.13Ключові слова:
комунікативна компетентність з української мови, метод навчальної дискусії, зв’язне мовлення, когезія і когерентність, методичний зразок ситуативно-комунікативного завданняАнотація
Запропоновано організацію формування комунікативної компетентності української мови учнів основної школи як цілісний дидактичний процес. Його складниками визначено розвиток зв’язного мовлення, комунікативні завдання, спрямовані на його навчання і перевірку, та метод навчальної дискусії, завдяки якому ці завдання повинні бути використані. Акцентовано увагу на необхідності використання методу навчальної дискусії для актуалізації важливих потреб спілкування учнів. Комунікативний принцип покладено в основу аналізу різних класифікацій вправ, використання навчальних завдань для розвитку мовленнєвої когезії і когерентності на уроках української мови, застосування навчальної дискусії для формування комунікативної компетентності учнів середньої школи. Досліджено характеристики та особливості цілісного процесу розвитку комунікативної компетентності з української мови. Розроблено методичний зразок ситуативно-комунікативних завдань для розвитку і формування зв’язності мовлення та комунікативних умінь і навичок для ведення навчальної дискусії.
Посилання
Avramenko O. M. Pidruchnyk ukrayinska mova. 9 klas [Textbook Ukrainian language. 9th form]. Kyiv, Hramota, 2017. 160 p.
Varzatsʹka L. O. Metodyka rozvytku zvyaznoho movlennya molodshykh shkolyariv [Methodology for the development of coherent speech of junior pupils] Kamіanets-Podilskyі, Abetka, Publ., 2001. 204 p. Yermak N. V. Formuvannya tekstotvorchykh umin uchniv 5–9 klasiv u protsesi navchannya morfolohiyi ukrayinskoyi movy [Formation of text-making abilities of students 5-9 classes in the process of learning the morphology of the Ukrainian language]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka, 2017, pp. 157–164.
Kompetentnisnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins'ki perspektyvy / za zah. red. O. V. Ovcharuk [Competence in the context of such events: prospective and Ukrainian perspectives] Kyiv, K.I.S., Publ., 2004. 112 p. (In Ukranian)
Kurach L. I. Problema rozvytku linhvokulturolohichnoi kompetentnosti uchniv u protsesi navchannya mov natsionalnykh menshyn [The problems of students’ linguocultural competence development in the process of national minorities languages studying]. Ukrayinskij pedahohichnij zhurnal, 2015, Vol. 3, pp. 136–144. (In Ukrainian)
Leshchenko H. P. Kompetentnisnyy pidkhid do provedennya urokiv rozvytku movlennya v pochatkovykh klasakh [Competence approach to conducting lessons of speech development in elementary school]. Nova pedahohichna dumka, 2013, Vol. 2, pp. 116–120. (In Ukrainian)
Melnichayko V. Ya. Udoskonalennya zmistu i metodiv navchannya ukrayinsʹkoyi movy [Improving the content and methods of teaching the Ukrainian language] Kyyiv, Rad. shkola, Publ., 1982. 216 p. (In Ukrainian)
Nikolayeva S. Yu. Zahalnoievropeyski Rekomendatsiji z movnoji osvity: vyvchennia, vykladannia, otsinyuvannia [European Recommendations on Language Education: Study, Teaching, Evaluation] Kyiv, Lenvit, Publ., 2003. 273 p.
Novyі tlumachnyі slovnyk ukrayinskoi movy: 42000 sliv: dlіa studentiv vyshch. ta sered. navch. zakladiv: vol. 4 / uklad.: V. V. Yaremenko, O. M. Slipushko [New dictionary of the Ukrainian language] Kyiv, AKONIT, 1999, Vol. 2. 912 p.
Pentylyuk M. I. Kompetentnisnyі pidkhid do formuvannіa movnoyi osobystosti u yevrointehratsiynomu konteksti [Competence Approach to the Formation of a Linguistic Personality in a Euro-Integration Context]. Ukrainska mova ta literatura v shkoli, 2010, Vol. 2, pp. 2–8.
Popova O. V. Kontrolʹ ukrayinsʹkoyi usnoyi movlennyevoyi kompetentnosti uchniv starshoi shkoly metodom navchalʹnoyi dyskusiyi [Assessing Ukrainian speech competence of the secondary school students through discussion method]. Molodyy vchenyy, 2018, Vol. 6, pp. 154–157. (In Ukrainian)
Stelmakhovych M. H. Systema roboty z rozvytku zvіaznoho movlennіa [System for the development of coherent speech] Kyiv, Rad. shkola, 1981. 190 p.
Ukrayinsʹka mova. 5–9 klasy. Prohrama dlіa zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv z ukrayinskoіu movoіu navchannіa (zi zminamy, zatverdzhenymy nakazom MON Ukrainy vid 07.06.2017 № 804) [Ukrainian language. 5–9 classes. Program for general educational institutions with Ukrainian language training].
Shevtsova L. S. Metodyka zastosuvannіa movlennyevykh sytuatyvnykh zavdan: metodychnij posibnyk [Methodology of the use of speech situational tasks: textbook] / Zhytomyr, Vyd-vo ZHDPU, Publ., 2004. 94 p.
Yushchuk I. P. Ukrayinskа movа [riven standartu]: pidruchnyk dlіa 10 klasu zakladiv zah. sered. osvity (Ukrainian language [standard level]: textbook for 10th forms of secondary schools] Ternopil, Navchalna knyha – Bohdan, 2018. 208 p.
Dontcheva-Navratilova O., Jančaříková R., Miššíková G., Povolná R. Coherence and Cohesion in English Discourse. Brno, Masaryková Univerzita, 2012. 165 p. (In English)
Halliday M. Cohesion in English. URL: http://doi.org/10.4324/9781315836010. (In English)
Huerta S. Coherencia y cohesión. Herencia: Estudios literarios, lingüísticos y creaciones artísticas. Available at: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3401183/ (In Spanish)