НЕЙРОЛІНГВІСТИЧНЕ ПРОГРАМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ ЛОГОСФЕРИ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ КРАСНОМОВСТВА

Автор(и)

  • ELEONORA PALYКHATA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.14

Ключові слова:

нейролінгвістика, нейролінгвістичне програмування, риторична логосфера, методи вивчення риторики

Анотація

Висвітлено інноваційну проблему нейролінгвістичного програмування (НЛП), яка стосується вивчення риторичної логосфери, що відображає динамічні картини світу. Вказано, що, завдяки працям американських учених Д. Ґріндера, Р. Бендлера, Р. Ділтса та інших про НЛП поширився інтерес до взаємодії мозкової та мовно-мовленнєвої діяльності, яка благотворно впливає на риторичну логосферу під час вивчення риторики. Відображено окремі мисленнєві процеси реалізації НЛП риторичної логосфери, що сприяють вивченню красномовства. Запропоновано визначення актуальних для дослідження понять «нейролінгвістика», «програмування», «нейролінгвістичне програмування», «логосфера», «риторична логосфера» та ін., які використовуються в українській лінгводитактиці у процесі вивчення риторики, охарактеризовано їх і наведено зразки вправ для формування риторичної логосфери за допомогою НЛП, що сприяє еволюції навчального процесу з розвитку зв’язного мовлення студентів. Розглянуто основний метод нейролінгвістики – метод спостереженяь над мовою та методи роботи мозкової діяльності: дихотичне прослуховування, активізація мозкової діяльності, польове дослідження мови, соціолінгвістичний аналіз, дослідження компонентів сукупної мозкової та мовної діяльності, сприймання мовлення, центральних мозкових процесів, так званої церебрації, що тісно пов’язана з логосферою. Відзначено, що НЛП риторичної логосфери відбувається на основі засвоєного мовного і мовленнєвого матеріалу з усіх лінгвістичних розділів з урахуванням психологічних особливостей продукування усного мовлення і є завершальним етапом вивчення української мови.

Посилання

Bart R. Izbrannyje raboty. Semiotika. Poetika.[Selected works. Semiotics. Poetics.] – M.: Izd. gruppa «Progress», «Uniwers», 1994. – 615 s.

Biblija. Jevanhelije vid Ivana. [Bible. The Gospel of John] [1: 1]. – 1992. – S. 112 –141.

Kvintilian M. F. Dvenadzat knig ritoricheskikh nastavleniy: vospitaniye oratora. [Twelve books of rhetorical instruction: the education of a speaker] V 2-kh ch. – SPb, 1834.

Kommunikativnaia grammatika russkoho jazyka [Communicative grammar of the Russian language] / H. O. Zolotova, N. K. Onipenko, M. Yu. Sidorova. – M.: Nauka, 2004. – 544 s.

Nіzshe F. Polnoye sobraniye sochineniy [The complete collection of works] / F. Nіzshe. – M.: Moscovskoye knizhnoye izdatelstvo, 1910. – T. IX. – 262 s.

Pavlova M. A. Intensivnyj kurs povyshenia gramotnosti na osnove NLP. [Intensive literacy course based on NLP] / M. A. Pavlova. M.: Sovershenstvo, 1997. – 122 s.

Pryshchak M. D. Dilove spilkuvannіa: navchalnyy posibnyk. [Business communication: tutorial] / M. D. Pryshchak., O. B. Zalubivska, O. M. Slobodan. – Vinnytsia: VNTU, 2015. – 128 s.

Slovnyk ukrayinskoi movy: [Dictionary of the Ukrainian language] v 11 tt. / AN URSR. Instytut movoznavstva; za red. I. K. Bilodida. – K.: Nauk. dumka, 1970–1980. – T. 11. – 698 s.

Ukrainska mova. Enczyklopedia. [Ukrainian language. Encyclopedia] Redkol.: Rusanivskyj V. M., Taranenko O. O., Zyabluk M. P. ta in. K.: «Ukr. Enczyklopedia», 2000. 756 s.

https://westudents.com.ua/.../81405-31-sutnst-neyrolingvstich/

Опубліковано

2019-10-17