PECULIARITIES OF FORMATION OF OBJECTIVE AND DEVELOPMENTAL ENVIRONMENT OF A PRESCHOOL
Keywords:
educational and developmental environment; objective and developmental environment, preschool; functions and principles of the formation of objective and developmental environmentAbstract
The meaning of main concepts of the research (“educational environment”, “objective environment”, “educational and developmental environment”, “objective and developmental environment”) has been analyzed in this article. The paper specifies major requirementso of the principles (activity, stability and dynamics, distance and position during interaction, configuration and flexible zoning, emotiogenicity, openness and closeness, taking into account age and sex peculiarities), and functions of forming objective and developmental environment of a preschool educational establishment. The main elements and components of objective and developmental environment (educational and methodical component, health improving and life support complex) have been singled out. The didactic and psychological resources of objective and developmental environment for children’s development, their mental processes and cognitive self-sufficiency have been determined.
References
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні // Дошкільне виховання. – 1999. – №1. – С. 6–38.
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / наук. кер. О. Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430 с.
Береснева З. И. Организация образовательного пространства и развивающей среды в ДОУ / З. И. Береснова // Управление дошкольным образовательным учереждением. – 2006. – № 6. – С. 60–70.
Корендо Р. Предметне розвивальне середовище як чинник всебічного розвитку дитини / Р. Корендо, С. Бабіч // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2011. – № 9. – С. 44–50.
Корепанова М. В. Теория и практика становления и развития образа Я дошкольника: монографія / М. В. Корепанова. – Волгоград: Перемена, 2001. – 149 с.
Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу. Ч. 1: Концепції, проектування технології створення / К. Крутій. – Запоріжжя: ЛІПС, 2009. – 320 с.
Монтессори М. Дом ребёнка: метод научной педагогики / М. Монтессори. – М.: Задруга, 1913. – 339 c.
Новосёлова С. Л. Развивающая предметная среда: методические рекомендации по проектированию вариативных дизайн-проектов развивающей предметной среды в детских садах и учебно-воспитательных комплексах / С. Л. Новосёлова. – М.: Центр инноваций в педагогике, 1995. – 59 с.
Педагогика: большая современная энциклопедия / сост. Е. С. Рапацевич. – М.: Современное слово, 2005. – 720 с.
Петровский В. А. Построение развивающей среды в дошкольном учреждении / В. А. Петровский, Л. М. Кларина, Л. А. Смывина, Л. П. Стрелкова // Дошкольное образование в России / под ред. Р. Б. Стеркиной. – М.: Изд-во АСТ, 1996. – С. 57–90.
Резніченко І. Створення розвивального простору у групових приміщеннях дошкільного закладу / І. Резніченко // Практика управління дошкільним закладом. – 2011. – № 1. – С. 27–40.
Снайдер Р. Ребенок как личность: становление культуры справедливости и воспитание совести / Р. Снайдер, М. Снайдер, Р.Снайдер. – М.: Смысл; СПб.: Гармония, 1994. – 237 с.
Сорина А. К. Проектирование образовательной среды дошкольного образовательного учреждения: автореф. дис. … канд. пед. наук:13.00.01 / А. К. Сорина. – СПб., 2005. – 16 с.
Филиппова (Нестерова) И. В. «Игрушечное хазяйство» для детей от 2 до 3 лет / И. В. Филиппова (Нестерова) // Мама и Малыш. – 2007. – № 5. – С. 22–23.
Шаховская Н. Н. Образовательная среда Д: условия повышения качества дошкольного образования / Н. Н. Шаховськая // Управление дошкольным образовательным учереждением. – 2006. – № 2. – С. 9–17.
Ясвин В. А. Образовательная середа: от моделирования к пректированию / В. А. Ясвин. – М.: Смысл, 2001. – 366 с.