APPROACHES TO UPDATING THE TRAINING OF FUTURE GRAPHIC DESIGNERS FOR THE DESIGN OF DESIGN OBJECTS BY MEANS OF DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.3

Keywords:

methodology, methodological approaches, levels of methodology, updating of training, training of graphic designers, digital technologies

Abstract

The actuality. The article, based on the analysis of research on methodological approaches to the training of future specialists as philosophical foundations, a set of ideas that determine the general scientific worldview in the study, outlines the application of a set of approaches of the philosophical worldview, general scientific and specific scientific levels of methodology. The article aims to analyze methodological approaches to the training of future graphic designers, taking into account the application of selected approaches to update the training and training of students in the design of design objects using digital technologies. Methods of the study: theoretical analysis, systematization, comparison, and generalization of data from scientific methodological and special literature. The choice of methodological approaches depends on the field of research and determines the strategies of cognition and theorizing, which are means of identifying the object of research. Therefore, it is worth distinguishing approaches both by levels of methodology and by scope (methodological approaches to updating the training of graphic designers and methodological approaches to training future graphic designers). To prepare future graphic designers for designing design objects using digital technologies, the use of civilizational, globalization, transnational, cultural, axiological, epistemological, and communicative approaches contributes to taking into account the influences of social processes, global, international, and cross-border factors when considering the problems of technical development, education, personal freedom, cultural diversity, adaptability to different contexts and intercultural situations, and strategic and technological aspects of communication in the field of graphic design. Systemic, integrative, complex, synergistic, and frame approaches lay the foundation for presenting conceptual information through its comparison, generalization, structuring, and systematization. Competency-based, activity-based, practice-oriented, personality-oriented, differentiated, reflective, and creative approaches are significant in preparing future graphic designers for mastering digital technologies for professionally directed design activities. Given the social and technological development of society, the growing recognition of the stakeholder-based approach is noted both for improving the quality of higher education and for updating the content of training. Results. A set of methodological approaches to training future graphic designers to design objects using digital technologies is summarized, systematized, and presented in the form of a graphic structure, taking into account the differentiation of approaches by levels of methodology and by the scope of their application (to updating the professional training of graphic designers and to training future graphic designers).

References

Батурін С., Борисов В., Борисова С. Формування технологічної компетентності майбутнього вчителя технологій засобами інформаційно-комунікаційних технологій : монографія. Краматорськ : Видавництво ЦТРІ – «Друкарський дім», 2020. 140 с.

Гевко І., Борисов В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2020. № 3. С. 57–63. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922.

Доценко Н. Методологічні підходи щодо підготовки здобувачів вищої освіти інженерних спеціальностей в умовах інформаційно-освітнього середовища. Молодий вчений. 2017. № 11. С. 298–301. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_11_74.

Колісник-Гуменюк Ю. Теоретичні та методичні засади професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Львів, 2021. 597 с.

Коломієць А., Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Методологічні підходи до організації дизайн-освіти (аналіз і використання німецького досвіду). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 62. С. 265–263. DOI: 10.31652/2412-1142-2021-62-265-274.

Косюк В. Розвиток творчих художніх здібностей майбутніх дизайнерів у процесі професійної підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2019. 311 с.

Максимова А. Розвиток проектної культури майбутніх дизайнерів-графіків у професійній підготовці : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 385 с.

Павелко В. Різноманітність змістових аспектів інтеграції знань у сучасній освіті. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2022. № 33 (2). С. 31–42. DOI: 10.32626/2309-9763.2022-33-31-44.

Прохорчук П. Методологічні підходи до формування професійно-етичної культури графічних дизайнерів. Молодий вчений. 2019. № 4 (68). С. 70–73. DOI: 10.32839/2304-5809/2019-4-68-16.

Прусак В. Теоретичні та методичні основи системи неперервної екологічної підготовки фахівців з дизайну : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2020. 675 с.

Цзю Дутін. Професійна підготовка майбутніх фахівців із графічного дизайну в закладах вищої освіти КНР : дис. ... докт. філософії : 015. Харків, 2022. 252 с.

Чистякова Л. Культурологічний підхід у розвитку екологічної культури майбутніх фахівців технологічної освітньої галузі. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 4. С. 183–186. DOI: 10.31651/2524-2660-2020-4-182-186.

Bratianu C., Hadad Sh., Bejinaru R. Paradigm Shift in Business Education: A Competence-Based Approach. Sustainability. 2020. № 12 (4). P. 1348. DOI: 10.3390/su12041348.

Mandro L., Borysova S., Lykhodieieva H., Zapotichna M., Tovstukha O. Interdisciplinary approach to the development of soft skills in the educational process: integration of knowledge and skills. Cadernos De Educação Tecnologia E Sociedade. 2024. № 17 (1). Р. 433–444. DOI: 10.14571/brajets.v17.n1.433-444.

The Future of Education and Skills. Education 2030. Report OECD. 2018. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf.

Published

2025-04-29