ПІДХОДИ ДО ОНОВЛЕННЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ГРАФІЧНИХ ДИЗАЙНЕРІВ ДО ПРОЄКТУВАННЯ ОБ’ЄКТІВ ДИЗАЙНУ ЗАСОБАМИ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.3Ключові слова:
методологія, методологічні підходи, рівні методології, оновлення підготовки, підготовка графічних дизайнерів, цифрові технологіїАнотація
У статті, на підставі аналізу досліджень методологічних підходів до підготовки майбутніх фахівців як філософських засад, сукупності ідей, що визначають загальну наукову світоглядну позицію в дослідженні, окреслено застосування множини підходів філософсько-світоглядного, загальнонаукового та конкретно-наукового рівнів методології. Запропоновано розмежування методологічних підходів за сферою застосування (методологічні підходи до оновлення підготовки графічних дизайнерів і методологічні підходи до навчання майбутніх графічних дизайнерів). Окреслено застосування цивілізаційного, глобалізаційного, транснаціонального, культурологічного, аксіологічного, гносеологічного та комунікативного підходів як таких, що сприяють урахуванню впливів суспільних процесів, глобальних, міжнародних і транскордонних чинників у розгляді проблем технічного розвитку, освіти, свободи особистості, різноманіття культур, адаптивності до різних контекстів і міжкультурних ситуацій, стратегічних і технологічних аспектів комунікації у сфері графічного дизайну. Значну увагу приділено системному, інтегративному, комплексному, синергетичному та фреймовому підходам, які закладають основу подання концептуальної інформації через її зіставлення, узагальнення, структурування та систематизацію. Підкреслено значущість компетентнісного, діяльнісного, практико-орієнтованого, особистісно орієнтованого, диференційованого, рефлексивного та креативного підходів у підготовці майбутніх графічних дизайнерів до опанування засобів цифрових технологій для професійно спрямованої проєктної діяльності. Зважаючи на соціальний і технологічний розвиток суспільства, зазначено зростання визнання stakeholder-based approach як для підвищення якості вищої освіти, так і для оновлення змісту підготовки.
Посилання
Батурін С., Борисов В., Борисова С. Формування технологічної компетентності майбутнього вчителя технологій засобами інформаційно-комунікаційних технологій : монографія. Краматорськ : Видавництво ЦТРІ – «Друкарський дім», 2020. 140 с.
Гевко І., Борисов В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2020. № 3. С. 57–63. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922.
Доценко Н. Методологічні підходи щодо підготовки здобувачів вищої освіти інженерних спеціальностей в умовах інформаційно-освітнього середовища. Молодий вчений. 2017. № 11. С. 298–301. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_11_74.
Колісник-Гуменюк Ю. Теоретичні та методичні засади професійно-педагогічної підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін у закладах вищої освіти : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Львів, 2021. 597 с.
Коломієць А., Швець О., Коломієць Д., Бабчук Ю. Методологічні підходи до організації дизайн-освіти (аналіз і використання німецького досвіду). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 62. С. 265–263. DOI: 10.31652/2412-1142-2021-62-265-274.
Косюк В. Розвиток творчих художніх здібностей майбутніх дизайнерів у процесі професійної підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2019. 311 с.
Максимова А. Розвиток проектної культури майбутніх дизайнерів-графіків у професійній підготовці : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 385 с.
Павелко В. Різноманітність змістових аспектів інтеграції знань у сучасній освіті. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2022. № 33 (2). С. 31–42. DOI: 10.32626/2309-9763.2022-33-31-44.
Прохорчук П. Методологічні підходи до формування професійно-етичної культури графічних дизайнерів. Молодий вчений. 2019. № 4 (68). С. 70–73. DOI: 10.32839/2304-5809/2019-4-68-16.
Прусак В. Теоретичні та методичні основи системи неперервної екологічної підготовки фахівців з дизайну : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2020. 675 с.
Цзю Дутін. Професійна підготовка майбутніх фахівців із графічного дизайну в закладах вищої освіти КНР : дис. ... докт. філософії : 015. Харків, 2022. 252 с.
Чистякова Л. Культурологічний підхід у розвитку екологічної культури майбутніх фахівців технологічної освітньої галузі. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2021. № 4. С. 183–186. DOI: 10.31651/2524-2660-2020-4-182-186.
Bratianu C., Hadad Sh., Bejinaru R. Paradigm Shift in Business Education: A Competence-Based Approach. Sustainability. 2020. № 12 (4). P. 1348. DOI: 10.3390/su12041348.
Mandro L., Borysova S., Lykhodieieva H., Zapotichna M., Tovstukha O. Interdisciplinary approach to the development of soft skills in the educational process: integration of knowledge and skills. Cadernos De Educação Tecnologia E Sociedade. 2024. № 17 (1). Р. 433–444. DOI: 10.14571/brajets.v17.n1.433-444.
The Future of Education and Skills. Education 2030. Report OECD. 2018. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf.