THE QUALITY OF TEACHER TRAINING IN THE SYSTEM OF POSTGRADUATE EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.1Keywords:
teacher training quality, criteria and components of quality determination process, target functionsAbstract
The modern reform of domestic educational system requires of higher education institutions observing the quality of learning activity and ensuring the quality of teachers’ professional activity. The purpose of this article is to study and analyze scientific research on the problem of ensuring teachers’ training quality, and determine the criteria for their evaluation in the system of postgraduate education for sustainable development. To reach the purpose, the following tasks were set: to analyze psychological and pedagogical domestic scientists’ works on the researched subject; to clarify the meaning of the term «teacher training quality»; to determine the categorical apparatus and terminological basis of the study; to consider domestic practice of solving educational problems related to the subject of this study. In the process of carrying out the research, the following methods were used: theoretical and methodological analysis of literary sources to identify the factors influencing social and educational environment for teacher training and professional development; system and structural; comparative in the definition of general and special laws, trends of development, spheres of mutual influence of educational systems, science, cultures. The work analyzes domestic scientists’ psychological and pedagogical works on the subject. The factors that determined the need to ensure the quality of teachers’ educational work in the system of postgraduate education were determined. The content of the terms «the quality of education», «the quality of educational work», «teacher training quality» is specified. The criteria and components of teachers’ training are considered, the internal and external systems of providing this process, types of target functions through formation, transmission and dissemination of knowledge are determined. The possible ways of ensuring the quality of educational services and teacher training quality at three levels are identified: education system, higher educational institutions (faculties), departments. The components of quality determination process are investigated: qualitative student contingent; the control of educational work; flexibility of building the educational process, its technological and innovative character; methodical counseling; organizational dynamics of training specialists; acknowledged prospect; stimulation and initiation of motivation for enhancement of students’ progress; preservation, generation and accumulation of scientific and educational elite of higher educational institutions. It is noted that in order to implement the procedure for determining teacher training quality, normative documents are valid, especially Qualification characteristics of professions (positions) of pedagogical academic staff and National qualification framework. Methods of group expert evaluation of higher education institutions’ activity and experts’ professional assessment of higher education issues, the national model of training of methodologists of higher qualification are developed by domestic scientists. The urgency of this problem is confirmed by conclusion on direct dependence of teacher training quality and on the quality of educational services provided by the NGO.
References
Барабаш О. О. Проблемні питання управління якістю підготовки фахівців / О. О. Барабаш, Т. М. Барабаш, О. М. Гострик. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/.pdf.
Габер А. А. Удосконалення науково-методологічних засад забезпечення якості вищої та післядипломної освіти в сфері метрології: дис. ... канд. тех. наук: 05.01.02 / А. А. Габер. – Одеса, 2015. – 188 с.
Єсіна О. Г. Критерії оцінки якості підготовки сучасних фахівців / О. Г. Єсіна // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць. – Кривий Ріг: НМетАУ, 2012. – Вип. VII. – С. 84–90.
Карпова Е. Е. Проблема оцінювання якості підготовки вчителів у вищих навчальних закладах в контексті болонського процесу / Е. Е. Карпова. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/-doc/2009/7_-2009/23.pdf.pdf.
Кашкарьов Г. Управління якістю підготовки фахівців як складова процесу формування професійної компетентності майбутнього вчителя правознавства / Г. Кашкарьов. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://scienceandeducation.-pdpu.edu.ua/doc/2009/7_2009/25.pdf.pdf.
Концепція розвитку педагогічної освіти. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.
Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / А. І. Кузьмінський. – К.: Знання, 2005. – 486 c. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-book-105.html.
Мазурок М. Критерії та показники розвитку професійної компетентності педагогів у процесі підвищення їх кваліфікації / М. Мазурок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://novadumka.at.ua/publ/kriteriji_ta_-pokazniki_rozvitku_profesijnoji_kompetentnosti_pedagogiv_u_procesi_pidvishhennj a_jikh_kvalifikaciji/1-1-0-7.
Обґрунтування, концепція та комплексна програма дослідження «Освітологічні засади забезпечення якості освіти в університеті». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/-osvitology/progr_doslidzh_16-20.pdf
Про освіту. Закон України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Ріктор Т. Л. Якість освітніх послуг як показник економічного розвитку України / Т. Л. Ріктор. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.confcontact.com/2012_06_14/ek3_riktor.htm.
Словник української мови: в 11 т. – К.: Наук. думка, 1973. – Т. 4. – С. 349.
Толочко С. В. Засоби діагностики якості вищої освіти як складова галузевих стандартів у контексті європейської інтеграції України / С.В. Толочко // Вісник Національної академії оборони України – 2010. – Вип. 2 (15). – С. 90–96.
Толочко С. В. Формування методичної компетентності викладачів спеціальних дисциплін вищих аграрних навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук / С. В. Толочко. – К., 2012. – 309 с.
N. Ridey. Methodology of experts evaluation of the results of knowledge, programs and plans of development / N. Ridey, S. Tolochko // Collective monograph: Development and modernization of pedagogical and psychological sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine, Vol. 3. – 2017. – Р. 170 –189.
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area / European Network for Quality Assurance in Higher Education. – Helsinki, Finland, 2009, 3rd edition. – P. 41.