ЯКІСТЬ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.1

Ключові слова:

якість, підготовка педагогів, критерії, складові, функції

Анотація

Визначено фактори, які зумовили необхідність забезпечення якості освітньої діяльності педагогів у системі післядипломної освіти. Уточнено зміст термінів «якість освіти», «якість освітньої діяльності», «якість підготовки педагогів» з метою визначення категоріального апарату й термінологічної бази дослідження. Розглянуто критерії і складові якості підготовки педагогів, визначено внутрішню й зовнішню системи забезпечення вказаного процесу, а також види цільових функцій. Означено можливі шляхи забезпечення якості освітніх послуг і відповідно якості підготовки педагогів на трьох рівнях: системи освіти, закладів вищої освіти (факультетів), кафедр. Досліджено складові процесу визначення якості: якісний контингент студентів; контроль навчальної роботи; гнучкість побудови освітнього процесу, його технологічність та інноваційність; методичне консультування; організаційна динамічність підготовки фахівців; усвідомлена перспектива; стимулювання й ініціювання мотивації щодо поліпшення якісних показників успішності; збереження, генерація та акумулювання науково-педагогічної еліти закладу вищої освіти. Зазначено, що для здійснення процедури визначення якості підготовки педагогів діють чинні нормативні документи, зокрема Кваліфікаційні характеристики професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників і Національна рамка кваліфікацій, українські вчені розробили методики групового експертного оцінювання діяльності закладів вищої освіти та оцінювання компетентності експертів з питань вищої освіти, а також національну модель підготовки метрологів вищої кваліфікації.

Посилання

Барабаш О. О. Проблемні питання управління якістю підготовки фахівців / О. О. Барабаш, Т. М. Барабаш, О. М. Гострик. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/.pdf.

Габер А. А. Удосконалення науково-методологічних засад забезпечення якості вищої та післядипломної освіти в сфері метрології: дис. ... канд. тех. наук: 05.01.02 / А. А. Габер. – Одеса, 2015. – 188 с.

Єсіна О. Г. Критерії оцінки якості підготовки сучасних фахівців / О. Г. Єсіна // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць. – Кривий Ріг: НМетАУ, 2012. – Вип. VII. – С. 84–90.

Карпова Е. Е. Проблема оцінювання якості підготовки вчителів у вищих навчальних закладах в контексті болонського процесу / Е. Е. Карпова. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/-doc/2009/7_-2009/23.pdf.pdf.

Кашкарьов Г. Управління якістю підготовки фахівців як складова процесу формування професійної компетентності майбутнього вчителя правознавства / Г. Кашкарьов. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://scienceandeducation.-pdpu.edu.ua/doc/2009/7_2009/25.pdf.pdf.

Концепція розвитку педагогічної освіти. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / А. І. Кузьмінський. – К.: Знання, 2005. – 486 c. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-book-105.html.

Мазурок М. Критерії та показники розвитку професійної компетентності педагогів у процесі підвищення їх кваліфікації / М. Мазурок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://novadumka.at.ua/publ/kriteriji_ta_-pokazniki_rozvitku_profesijnoji_kompetentnosti_pedagogiv_u_procesi_pidvishhennj a_jikh_kvalifikaciji/1-1-0-7.

Обґрунтування, концепція та комплексна програма дослідження «Освітологічні засади забезпечення якості освіти в університеті». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/-osvitology/progr_doslidzh_16-20.pdf

Про освіту. Закон України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Ріктор Т. Л. Якість освітніх послуг як показник економічного розвитку України / Т. Л. Ріктор. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.confcontact.com/2012_06_14/ek3_riktor.htm.

Словник української мови: в 11 т. – К.: Наук. думка, 1973. – Т. 4. – С. 349.

Толочко С. В. Засоби діагностики якості вищої освіти як складова галузевих стандартів у контексті європейської інтеграції України / С.В. Толочко // Вісник Національної академії оборони України – 2010. – Вип. 2 (15). – С. 90–96.

Толочко С. В. Формування методичної компетентності викладачів спеціальних дисциплін вищих аграрних навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук / С. В. Толочко. – К., 2012. – 309 с.

N. Ridey. Methodology of experts evaluation of the results of knowledge, programs and plans of development / N. Ridey, S. Tolochko // Collective monograph: Development and modernization of pedagogical and psychological sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine, Vol. 3. – 2017. – Р. 170 –189.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area / European Network for Quality Assurance in Higher Education. – Helsinki, Finland, 2009, 3rd edition. – P. 41.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-09