EDUTAINMENT AS A TECHNIQUE OF FORMING METHODOLOGICAL COMPETENCE OF THE LECTURERS OF A FOREIGN LANGUAGE

Authors

  • OKSANA BIGYCH

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.17.4.16

Keywords:

edutainment, teaching technique, methodological competence, foreign language lecturer

Abstract

Edutainment as a technique of teaching a foreign language has already been analyzed for different teaching stages: from the primary to the high school. The attributes of edutainment technique are the following: stimulating the students’ interest, the accent on entertainment, application of games and informational communicative technologies. Therefore, in the concept of teaching through the entertainment, the edutainment technique is identified as a complex of modern technical and didactic means of teaching. According to the results of scientists’ research, the target audience for the edutainment technique is presented within the age group from 17 to 28. The peculiarity of the edutainment technique is implementation of modern forms of entertainment into the system of traditional organizational forms of teaching, especially foreign languages. However, the usage of edutainment technique in the process of forming methodological competence of the lecturers of a foreign language has not been analyzed yet. The article presents the description of lecturers’ experience of forming the methodological competence of foreign languages (Spanish, German) of master’s degree holders using edutainment technique. Its constituents are the interactive technology of Edward de Bono “Six thinking hats” and professionally oriented role games that are held in the form of methodological battle and methodological briefing. The results of implementation of the edutainment technique in seminars and practical classes of the methodology of teaching foreign languages and culture in high school are presented on the pages of the authoress’ site (access mode http://bigich.knlu.kyiv.ua/6thinkinghats.htm; http://bigich.knlu.kiev.ua/Battle.htm; http://bigich.knlu.kiev.ua/Briefing.htm – holders of master’s degree (speciality “High education”) Germanic philology faculty; http://bigich.knlu.kiev.ua/BattleSpanish.htm; http://bigich.knlu.kiev.ua/6sombreros.htm – holders of master’s degree (speciality “Philology”) Romanic philology faculty. The following students’ survey proves the interest in the edutainment technique and their wish for its further use during the period of pedagogical practice. The prospects of further adoption are connected with the implementation of new formats of professionally oriented role games in classes of methodology of teaching foreign language and culture in high school for future lecturers of foreign languages.

References

Бігич О. Б. Кліпове мислення vs. учіння студентів / О. Б. Бігич // Сучасні напрями викладання гуманітарних дисциплін у середніх та вищих навчальних закладах: мова, література, історія: Матеріали доповідей ІV Міжнародної наукової конференції. – Горлівка, 2014. – С. 8–10.

Бігич О. Б. Методичний батл й інтерактивна технологія формування методичної компетентності викладача іспанської мови / О. Б. Бігич // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Філологічні науки (мовознавство).– 2017. – Вип. 3 (352). – C. 308–312.

Бігич О. Б. Seis sombreros para pensar – інтерактивна технологія формування методичної компетентності викладача іспанської мови / О. Б. Бігич // Мова. Свідомість. Концепт: збірник наукових статей. – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2017. – Вип. 7. – С. 239–242.

Бігич О. Б. Six thinking hats – інтерактивна технологія формування методичної компетентності викладача іноземної мови / О. Б. Бігич // Актуальні пробл романо-германської філології та прикладної лінгвістики: науковий журнал. – Чернівці: ВД «Родовід», 2017. – Вип. 1 (15). – C. 64–67.

Кармалова Е. Ю. Эдьютейнмент: понятие, специфика, исследование потребности в нем целевой аудтории / Е. Ю. Кармалова, А. А. Ханкеева // Вестник Челябинского государственного университета. – 2016. – № 7 (389). – Филологические науки. – Вып. 101. – С. 64–71.

Кобзева Н. А. Средства технологии обучения эдьютейнмент (на примере спитинг и инфортейнмент) / Н. А. Кобзева, А. Е. Пронина // В мире научных открытий.– 2014. – № 11.5 (59) (Социально-гуманитарные науки). – С. 1832–1837.

Кобзева Н. А. Edutainment как современная технология обучения / Н. А. Кобзева // Ярославский педагогический вестник. – 2012. – № 4. – Т. ІІ (Психолого-педагогические науки). – С. 192–195.

Кондрашова И. В. Edutainment как современная технология обучения иностранному языку будущих сотрудников правоохранительных органов / И. В. Кондрашова // Правопорядок: история, теория, практика – 2015. – № 2 (5). – С. 82–85.

Королёва М. Использование технологии Эдьютейнмент на уроках и во внеурочной деятельности на начальном этапе обучения английскому языку / Мария Королёва. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://iyazyki.prosv.ru/2017/04/use-of-edutainment-technology/.

Сапух Т. В. Использование технологии «эдьютейнмент» в процессе подготовки бакалавров филологии / Т. В. Сапух // Современные исследования социальных проблем. – 2015. – № 11 (55). – С. 442–452.

Сапух Т. В. Применение технологии «эдьютейнмент» в образовательной среде университета / Т. В. Сапух // Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2016. – № 8. – С. 30–34.

Cantos M. G. Cortometrajes en el aula de ELE. Explotación didáctica del cortometraje “Lo siento, te quiero” / María García Cantos // redELE. – 2016. – № 28: Edición digital. – Modo de acceso: http://www.mecd.gob.es/redele/revistaRedEle.html.

de Bono E. Seis sombreros para pensar. Una guía de pensamiento para gente de acción / Edward de Bono / Traducción Marcela Pandolfo: Edición digital. – Modo de acceso: www.fceia.unr.edu.ar/.../de%20bono,%20edward%20-%20seis%20.

Teruel R. O. El cine de animación en el aula de ELE. Propuesta metodológica a partir del cortometraje “El vendedor de humo” / Roberto Ortí Teruel, María Ángeles García Collado// redELE. – 2014. – № 26: Edición digital. – Modo de acceso http://www.mecd.gob.es/redele/revistaRedEle/2014.html.

Published

2018-04-04

Issue

Section

PROFESSIONAL FOREIGN LANGUAGE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS OF LINGUISTIC SPECIALITIES