STRENGTHENING APPLIED ORIENTATION OF SCHOOL NATURAL EDUCATION BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.1Keywords:
information and communication technologies, interactive learning environment, computer simulation, New Ukrainian school, applied orientation, natural educationAbstract
The article reveals essence of the applied orientation of school education. Organizational and pedagogical conditions for the introduction of information and communication technologies in the practice of school work is determined. The application of such technologies in the educational process of the new Ukrainian school attaches special importance to the problem of strengthening the applied orientation of school natural education, development of computer-based ways of solving applied problems of industrial nature, filling the content of educational material with mathematical methods of displaying and processing information and reference support, etc. In order to visualize and define the system-creative relations of the concept of “applied orientation”, its structural and functional model which contains the main pedagogical objectives of school science education and possible ways to implement them is constructed. The pedagogical tasks reflect the goals of basic secondary education, as they present the main functions of the studied concept, determine its purpose and meaning of existence. Ways to implement the applied orientation are structural elements of the concept and reflect the actions and relationships in it. The main types of computer modeling used in IR support systems for teaching natural subjects, didactic possibilities of their use in teaching students of general secondary education are characterized. The analysis of interactive environments for solving applied problems using appropriate models is carried out. An algorithm for their design in various computer-aided design environments has been developed. Features of the formation of basic knowledge, practical skills in the use of measuring instruments, key competencies, cross-cutting skills and attitudes in computer-oriented environments are highlighted. In order to solve the tasks, the following methods and types of activities were used: the study of philosophical, psychological and pedagogical, scientific and methodological literature, advanced pedagogical experience, the content of curricula, programs, textbooks, didactic manuals for school science subjects and computer science, modeling of educational activities with the use of information and communication technologies, conversations, questionnaires, interviews and expert evaluation; experimental teaching using the developed system of tasks and diagnostics of student achievements; analysis of the results of educational activities using ICT; pedagogical experiment and statistical data processing.
References
Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем. Інформаційні технології і засоби навчання. 2006. Вип. 1. № 1. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/30
Головко M. В. Генеза впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у фізичній освіті: від комп’ютерної підтримки навчання до формування ключових і предметних компетентностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Вип. 45. № 1. С. 1–11. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1197
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: http://https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
Жалдак M. I., Франчук В. M. Веб орієнтована система доступу до віддаленого робочого столу та програмного комплексу GRAN у процесі навчання математики в школі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 76. № 2. С. 14–29. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3711
Мельник Ю. С., Сіпій В. В. Формування предметної компетентності старшокласників у процесі навчання фізики: метод. посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2018. 136 с.
«Пізнаємо природу». 5–6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти. Модельна навчальна програма (авт. Коршевнюк Т. В.). 2021. 36 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1gkUtn5LuHCaxHrZm-5x-8ASCI_DXfPmf/view
Природничі науки (вступ). Інтегрований курс природничих предметів. 5–6 класи для закладів загальної середньої освіти. Модельна навчальна програма. Т. М. Засєкіна, Ж. І. Білик, Г. А. Лашевська, В. С. Яценко. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 31 с. URL: https://undip.org.ua/wpcontent/uploads/2021/12/Pryrodnychi_nauky.pdf
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Кабінет Міністрів України (2016, грудень, 14). Постанова № 988-р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf
Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Кабінет Міністрів України (2020, серпень, 5). Постанова № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-р#n8
Fitriani E., Suhartono S., Mugiarti I. Make it real: Simulation of 3D molecules using Augmented Reality in chemical bonding topic. Journal of Physics Conference Series. 2019. Vol. 1402. № 5. P. 055058. URL: https://www.researchgate.net/publication/356427972_Make_it_real_Simulation_of_3D_molecules_using_Augmented_Reality_in_chemical_bonding_topic
Haryadi R., Pujiastuti H. PhET simulation software-based learning to improve science process skills. Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1521. № 2. P. 022017. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1521/2/022017/pdf
Kolář P. GeoGebra for Secondary School Physics. Journal of Physics Conference Series. 2019. Vol. 1223. № 1. P. 012008. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1223/1/012008
Wood B. K., Blevins B. K. Substituting the practica teaching of physics wit simulations for the assessment of practical skills: an experimental study. Physics Education. 2019. Vol. 54. № 3. P. 035004. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1361-6552/ab0192