ПОСИЛЕННЯ ПРИКЛАДНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ШКІЛЬНОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.23.1.1

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивне навчальне середовище, комп’ютерне моделювання, нова українська школа, прикладна спрямованість, природнича освіта

Анотація

Розкрито сутність прикладної спрямованості освіти. Визначено педагогічні умови впровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в практику роботи закладів освіти. Розроблення комп’ютерних методів навчання, формалізація змісту навчального матеріалу, візуалізація інформації, автоматизація дослідів та експерименту актуалізує проблему впровадження у навчальний процес сучасних ІКТ. З’ясовано, що застосування цих технологій у навчальному процесі Нової української школи надає можливість посилити прикладну спрямованості шкільної природничої освіти. З метою наочного уявлення та виявлення системотвірних зв’язків прикладної спрямованості шкільної природничої освіти сконструйовано її структурно-функціональну модель, що містить основні педагогічні завдання та можливі шляхи їхньої реалізації. У компонентах моделі представлено цілі базової середньої освіти, якими визначено головні функції шкільної природничої освіти і передбачено шляхи реалізації прикладної спрямованості: оновлення змісту навчального матеріалу, формування ключових компетентностей і наскрізних умінь, реалізація міжпредметних зв’язків, застосування ІКТ тощо. Охарактеризовано основні види комп’ютерного моделювання, що використовуються у системах ІКТ-підтримки навчання природничих предметів, дидактичні можливості їхнього застосування у навчанні учнів закладів загальної середньої освіти. Здійснено аналіз інтерактивних середовищ розв’язування прикладних задач із застосуванням відповідних моделей. Розроблено алгоритм їхнього конструювання в різноманітних комп’ютерних проєктних середовищах. Висвітлено особливості формування базових знань, практичних навичок користування вимірювальними приладами, ключових компетентностей, наскрізних умінь і ставлень у комп’ютерно орієнтованих середовищах.

Посилання

Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем. Інформаційні технології і засоби навчання. 2006. Вип. 1. № 1. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/30

Головко M. В. Генеза впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у фізичній освіті: від комп’ютерної підтримки навчання до формування ключових і предметних компетентностей. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Вип. 45. № 1. С. 1–11. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1197

Державний стандарт базової середньої освіти. URL: http://https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886

Жалдак M. I., Франчук В. M. Веб орієнтована система доступу до віддаленого робочого столу та програмного комплексу GRAN у процесі навчання математики в школі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 76. № 2. С. 14–29. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3711

Мельник Ю. С., Сіпій В. В. Формування предметної компетентності старшокласників у процесі навчання фізики: метод. посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2018. 136 с.

«Пізнаємо природу». 5–6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти. Модельна навчальна програма (авт. Коршевнюк Т. В.). 2021. 36 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1gkUtn5LuHCaxHrZm-5x-8ASCI_DXfPmf/view

Природничі науки (вступ). Інтегрований курс природничих предметів. 5–6 класи для закладів загальної середньої освіти. Модельна навчальна програма. Т. М. Засєкіна, Ж. І. Білик, Г. А. Лашевська, В. С. Яценко. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 31 с. URL: https://undip.org.ua/wpcontent/uploads/2021/12/Pryrodnychi_nauky.pdf

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Кабінет Міністрів України (2016, грудень, 14). Постанова № 988-р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf

Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Кабінет Міністрів України (2020, серпень, 5). Постанова № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-р#n8

Fitriani E., Suhartono S., Mugiarti I. Make it real: Simulation of 3D molecules using Augmented Reality in chemical bonding topic. Journal of Physics Conference Series. 2019. Vol. 1402. № 5. P. 055058. URL: https://www.researchgate.net/publication/356427972_Make_it_real_Simulation_of_3D_molecules_using_Augmented_Reality_in_chemical_bonding_topic

Haryadi R., Pujiastuti H. PhET simulation software-based learning to improve science process skills. Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1521. № 2. P. 022017. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1521/2/022017/pdf

Kolář P. GeoGebra for Secondary School Physics. Journal of Physics Conference Series. 2019. Vol. 1223. № 1. P. 012008. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1223/1/012008

Wood B. K., Blevins B. K. Substituting the practica teaching of physics wit simulations for the assessment of practical skills: an experimental study. Physics Education. 2019. Vol. 54. № 3. P. 035004. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1361-6552/ab0192

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11