ПРО ЗМІСТ ПОНЯТТЯ «ФІЗКУЛЬТУРНА ОСВІТА» У СИСТЕМИ ШКІЛЬНОГО ТА ПОЗАШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • ТЕТЯНА БОЛОТНИКОВА Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0009-0003-2826-2491

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.2

Ключові слова:

фізкультурна освіта, фізкультурна освіта підлітків, фізична підготовка, фізична культура, фізичне виховання

Анотація

Актуальність. Незважаючи на будь-які кризові ситуації, навчання, виховання та розвиток дітей має не тільки не зупинятися, але й адаптуватися до умов, які склались. Фізичне виховання та фізичний розвиток є фундаментом для гармонійного становлення особистості. Для зазначеної гармонізації в сучасній науці «фізичне» представлено з боку культури – фізична культура, з боку виховання – фізичне виховання, відповідно повинно бути розглянуто з погляду освіти – фізкультурна освіта. Мета статті – визначення змісту понять «фізкультурна освіта» та «фізкультурна освіта підлітків» крізь призму базової термінології фізичної культури та спорту. Методи дослідження: пошуково-евристичний і бібліографічний методи, узагальнення фактичного матеріалу. Автором проаналізовані: Державний стандарт базової середньої освіти, Закон України «Про позашкільну освіту», Закон України «Про освіту», Закон України «Про фізичну культуру і спорт», Конституція Всесвітньої організації охорони здоров’я, наукові праці фундаторів української науки з фізичної культури та спорту – Б.М. Шияна, Т.Ю. Круцевич. Висвітлені складники здорового способу життя, фізичної культури та фізичного розвитку, а також представлена вікова періодизація, яка містить такі періоди: новонароджений, немовля, ранній дитячий вік, переддошкільний період, дошкільний період, молодший шкільний вік, підлітковий вік і вік старшокласників. Викладено матеріал, який сприяє розумінню особливостей підліткового періоду та ролі шкільної та позашкільної освіти у процесі розвитку підлітка, фізичного зокрема. Визначенні у статті поняття «фізкультурна освіта» та «фізкультурна освіта підлітків» можуть бути використані в системі шкільного та позашкільного навчання. Робота складається з п’яти рисунків і однієї таблиці. Серед перспективних напрямів подальших досліджень особливу увагу необхідно приділити ретроспективному аналізу фізкультурної освіти на різних етапах становлення, розвитку фізкультурної освіти підлітків в умовах реформування базової освіти, а також аналізу сучасного стану фізкультурної освіти дітей підліткового віку у шкільних і позашкільних навчальних закладах інших країн.

Посилання

Волкова Н.П. Педагогіка : навчальний посібник. 2 вид. Київ : Академвидав, 2007. 618 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.

Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.

Круцевич Т.Ю. Теория и методика физического воспитания. Т. 1 : Общие основы теории и методики физического воспитания. Киев : Олимпийская литература, 2003. 423 с.

Наумчук В.І. Словник-довідник основних термінів і понять з теорії та методики фізичного виховання і спорту. Тернопіль : Астон, 2013. 96 с.

Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.

Про повну загальну середню освіту Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n2

Про позашкільну освіту Закон України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, № 46, ст. 393. Стаття

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text

Про фізичну культуру і спорт Закону України. Стаття 1. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text

Про освіту Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Томенко О. А., Старченко А. Ю. Фізкультурна освіта старших дошкільнят: інноваційна технологія: монографія. Суми: Цьома С.П, 2016. 169 с.

Томенко О.А. Теоретико-методологічні основи неспеціальної фізкультурної освіти учнівської молоді : автореф. дис. ... докт. наук з фіз. вихов. і спорту : 24.00.02. Київ, 2012. 36 c.

Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Ч. 1. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2008. 272 с.

Шамардіна Г.М. Основи теорії та методики фізичного виховання. Дніпропетровськ : Пороги, 2007. 486 с.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. URL: https://www.unesco.org/en.

World Health Organization. URL: https://www.who.int/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29