ON THE CONTENT OF THE CONCEPT OF “PHYSICAL EDUCATION” IN THE SYSTEM OF SCHOOL AND OUT-OF-SCHOOL EDUCATION OF ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.2Keywords:
physical education, physical education of adolescents, physical training, physical culture, physical educationAbstract
Relevance of the topic. Today, in the conditions of a crisis situation and war, the system of education and upbringing of children requires more attention, because they will face serious tasks related to restoration and revival. A physically and mentally developed, properly tempered personality will be able to cope with this. Taking this into account, the issues of physical development and physical education of children become important. The system of physical education is quite developed, but adapting the system to the realities of the present, making a forecast for the coming years becomes the number one task. Therefore, the physical fitness of children should be considered not only through the prism of physical culture and physical education, but also through the prism of physical education. The purpose of the article is the formation of the content of the concepts of “physical education” and “physical education of adolescents” through the prism of the basic terminology of the physical education and sports industry. The article reveals the concepts of physical culture, physical education, physical development, physical training, on the basis of which the terminology of physical education and physical education of adolescents is formed, which can be used in the system of school and extracurricular education. The work consists of five figures and one table. Research methods: search-heuristic, bibliographic, generalization of factual material. Results. To cover the topic, the author analyzed the State Standard of Basic Secondary Education, the Law of Ukraine "On Extracurricular Education", the Law of Ukraine on Education, the Law of Ukraine "On Physical Culture and Sports", the Constitution of the World Health Organization; also analyzed the scientific works of the founders of Ukrainian science on physical culture and sports – Bohdan Shiyan, Tatyana Krutsevich. The components of a healthy lifestyle, physical culture and physical development are shown, and age periodization is presented, containing the following periods: newborn, infant, early childhood, two preschool periods, primary school age, adolescence and the age of high school students. The material presented contributes to understanding the characteristics of adolescence and the role of school and extracurricular education in the process of adolescent development, physical in particular. Among the promising areas of further research, special attention should be paid to a retrospective analysis of physical education at different stages of formation, the development of physical education for adolescents in the context of reforming basic education, as well as an analysis of the current state of physical education for children in school and extracurricular educational institutions in other countries.
References
Волкова Н.П. Педагогіка : навчальний посібник. 2 вид. Київ : Академвидав, 2007. 618 с.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.
Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.
Круцевич Т.Ю. Теория и методика физического воспитания. Т. 1 : Общие основы теории и методики физического воспитания. Киев : Олимпийская литература, 2003. 423 с.
Наумчук В.І. Словник-довідник основних термінів і понять з теорії та методики фізичного виховання і спорту. Тернопіль : Астон, 2013. 96 с.
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.
Про повну загальну середню освіту Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n2
Про позашкільну освіту Закон України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2000, № 46, ст. 393. Стаття
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text
Про фізичну культуру і спорт Закону України. Стаття 1. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text
Про освіту Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Томенко О. А., Старченко А. Ю. Фізкультурна освіта старших дошкільнят: інноваційна технологія: монографія. Суми: Цьома С.П, 2016. 169 с.
Томенко О.А. Теоретико-методологічні основи неспеціальної фізкультурної освіти учнівської молоді : автореф. дис. ... докт. наук з фіз. вихов. і спорту : 24.00.02. Київ, 2012. 36 c.
Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Ч. 1. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2008. 272 с.
Шамардіна Г.М. Основи теорії та методики фізичного виховання. Дніпропетровськ : Пороги, 2007. 486 с.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. URL: https://www.unesco.org/en.
World Health Organization. URL: https://www.who.int/.