ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.1.5Ключові слова:
професійна культура, лікар, медична освіта, етика, компетентністьАнотація
Стаття присвячена дослідженню процесу формування професійної культури лікаря як важливого аспекту підготовки висококваліфікованих медичних фахівців. Здійснено комплексний аналіз теоретичних і практичних аспектів формування професійної культури майбутніх лікарів в освітньому середовищі медичного університету. Досліджено сутність поняття професійної культури лікаря, її структурні компоненти та роль у становленні висококваліфікованого медичного фахівця. Проаналізовано вітчизняний і зарубіжний досвід формування професійної культури в системі медичної освіти. У роботі систематизовано й охарактеризовано основні етапи формування професійної культури: доуніверситетський, університетський, післядипломний і професійний. Визначено ключові чинники впливу на процес формування професійної культури, серед яких: освітнє середовище, якість навчальних програм, професійна мотивація, особистісні характеристики та соціально-культурні чинники. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному аналізі та систематизації сучасних підходів до формування професійної культури лікаря в освітньому середовищі медичного університету. Практичне значення отриманих результатів полягає у визначенні ефективних педагогічних підходів до формування професійної культури лікаря на різних етапах навчання. Зроблено висновок, що професійна культура є динамічним утворенням, яке потребує постійного розвитку й адаптації до викликів сучасної медицини. Визначено перспективи подальших досліджень у напрямі вдосконалення методів формування професійної культури в системі медичної освіти.
Посилання
Колісник-Гуменюк Ю. Формування професійно-етичної культури майбутніх фахівців у процесі гуманітарної підготовки в медичних коледжах : монографія. Львів : Край, 2013. 296 с.
Наливайко О. Формування професійної культури майбутніх сімейних лікарів у процесі контекстної підготовки : дис… канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця : Вінницький ДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2016. 286 с.
Полковніков Я. Структурно-компонентний аналіз професійної культури майбутніх лікарів-стоматологів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. № 22. С. 245–256. https://doi.org/10.31865/2414-9292.22.2024.320163.
Трегуб С. Вітчизняний та зарубіжний досвід формування професійної культури спілкування майбутніх лікарів у медичних вишах. Гуманітарні виміри сучасної медичної освіти: міждисциплінарний діалог : колективна монографія / відп. ред. Д. Москвітіна ; Запорізький державний медичний університет. Запоріжжя, 2020. С. 36–41.
Beckett C.D., Ipnis G. Collaborative Communication: Integrating SBAR to Improve Quality/Patient Safety Outcomes. Journal for Healthcare Quality. 2009. № 31 (5). Р. 19–28. https://doi.org/10.1111/j.1945-1474.2009.00043.x.
Charon R. The patient-physician relationship. Narrative medicine: a model for empathy, reflection, profession, and trust. JAMA. 2001. № 286. Р. 1897–1902. DOI: 10.1001/jama.286.15.1897.
Derevianko T., Zviagolska I. Формування особистості майбутнього лікаря в контексті позааудиторної роботи на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології: досвід і перспективи. Медична освіта. 2020. № 1. С. 5–10. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.10984.
Mc. Corry L.K., Mason J. Communication Skills for the Healthcare Professional. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, 2020. 264 p.
Vorona І., Prokop I. Професійна культура в контексті підготовки майбутнього лікаря. Медична освіта. 2020. № 1. С. 117–121. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.11005.