ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ФЕЙКІВ У КУРСІ «ІНФОМЕДІЙНА ГРАМОТНІСТЬ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.14

Ключові слова:

медіаосвіта, медіаграмотність, технології навчання, фейк, ідентифікація фейків, компетентності, результати навчання

Анотація

Обґрунтовано доцільність включення дисципліни «Інфомедійна грамотність» в контекст сучасного медіаосвітнього процесу у вищій школі. В умовах посиленого інформаційного тиску, спричиненого повномасштабним розгортанням російсько-української війни, базовою компетентністю кожної особистості повинна стати медіаграмотність як запорука критичного сприйняття дійсності. Актуалізовано проблему цілеспрямованого поширення неправдивих медіаповідомлень задля введення аудиторії в оману, закцентовано увагу на масовості фейків у сучасному інформаційному просторі, їх деструктивного впливу на розвиток особистості. Наголошено на складності ідентифікації фейкової інформації, яку розповсюджують через інтернет-медіа, особливо соціальні мережі. Виокремлено характерні маркери цілеспрямованих інформаційних вкидів: надмірна емоційність, шокуючий характер новин; відсутність або анонімність джерел інформації; сумнівність експертів; маніпулятивний заголовок; поширення стереотипів; спотворення фактів. Запропоновано апробовані в освітньому процесі Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (далі – ТНПУ) практичні навчальні технології у формі конкретних завдань, покликаних сформувати навички розпізнавання ознак фейковості в інформаційному просторі. До кожного завдання подано методичний інструментарій: мету, програмні компетентності й результати навчання, порядок виконання та варіанти аргументації відповідей.

Посилання

Інфомедійна грамотність. Робоча програма навчальної дисципліни для студентів першого (бакалаврського) / другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 01 Освіта / Педагогіка спеціальності 014 Середня освіта (за предметними спеціалізаціями). URL: https://elr.tnpu.edu.ua/enrol/index.php?id=3593

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. 2010. URL: https://ms.detector.media/ mediaosvita/post/11048/2010-09-29-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini/

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція). 2016. URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya-vprovadzhennyamediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/

Кушнір О. В., Решетуха Т. В. Ідентифікація фейків в контексті формування критичного мислення майбутніх педагогів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. № 1. С. 138–145.

Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за наук. ред. В. В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.

Психологія діяльності та навчальний менеджмент: навчальний посібник / М. В. Артюшина, Л. М. Журавська, Л. А. Колесніченко та ін.; за заг. ред. М. В. Артюшиної. Київ: КНЕУ, 2008. 336 с.

Як визначити та зловити фейк? URL: https://imi.org.ua/advices/yak-vyznachyty-ta-zlovyty-fejki2388

Media Education. Paris: UNESCO, 1984. 211 p.

European Parliament resolution of 16 December 2008 on media literacy in a digital world (2008/2129(INI)). URL: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2008-0598+0+DOC+XML+V0//EN

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-14