ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА АВСТРІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.25

Ключові слова:

громадянська освіта, політична освіта, громадянськість, глобальна громадянська освіта, Австрія, Україна

Анотація

Світові процеси глобалізації вимагають нового підходу до розгляду питання громадянської освіти в міжнародному контексті, включаючи обговорення концепції, формулювання ролі і мети громадянської освіти. На тлі складних політичних подій в Україні за останні два десятиліття стає зрозумілим, що для збереження та підтримки демократії потрібні критично мислячі громадяни суспільства, які розуміють перспективи демократичного устрою держави. Важливу роль у вихованні таких громадян відіграє шкільна освіта. Щоб зрозуміти сучасні суспільно-політичні проблеми, які в умовах глобалізації стають ще комплекснішими, спочатку необхідно провести критичний аналіз історичних, політичних та соціокультурних подій у суспільстві, а також забезпечити належну підготовку педагогічного персоналу. У статті, що написана в рамках спільного науково-дослідного проєкту «Вплив процесу глобалізації на формування професійних уявлень студентів спеціальності «Початкова освіта» в Австрії та Україні» Віденської вищої педагогічної школи, ТНПУ та ЗУНУ, здійснено порівняльний аналіз систем громадянської освіти в Україні та Австрії та відповідно до їхнього історичного розвитку для отримання висновків щодо підготовки майбутніх вчителів. Цей внесок пов’язаний із сучасним міжнародним дискурсом про центральні поняття громадянської освіти. Досліджено історію розвитку громадянської освіти в Україні та Австрії, показано сучасний стан розвитку цієї освітньої галузі та представлено результати аналізу навчальних програм педагогічних університетів щодо впровадження вказаної освіти в умовах глобалізації. Результати дискусії можуть допомогти теоретикам і практикам зрозуміти виклики громадянської освіти в часи глобалізації.

Посилання

Autorengruppe Fachdidaktik (2016). Was ist gute politische Bildung? Leitfaden für den sozialwissenschaftlichen Unterricht. Schwalbach: Wochenschau Verlag.

BMBF (2015). Unterrichtsprinzip Politische Bildung. Grundsatzerlass 2015. URL: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulrecht/rs/1997-2017/2015_12.html

BMBF, Bundesministerium für Bildung und Frauen, heute BMBWF, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung, Unterrichtsprinzip Politische Bildung. Grundsatzerlass. 2015. URL: https://www.bmbwf.gv.at/ Themen/schule/schulrecht/rs/1997-2017/2015_12.html

Connell, Raewyn (2007). The Northern Theory of Globalization. Soziological Theory, 25 (4), S. 369–385.

Filzmaier, Peter & Ingruber, Daniela (2001). Politische Bildung in Österreich. Erfahrungen und Perspektiven eines Evaluationsprozesses. Innsbruck: StudienVerlag.

Isin, Engin (2009). Citizenship in flux: The figure of the activist citizen. Subjectivity vol. 29, (1) 367–388. URL: https://doi.org/10.1057/ sub.2009.25

Kühberger, Christoph (2016). Politische Bildung in der Primarstufe – Voraussetzungen, Grundlagen, Zukunft – Eine österreichische Perspektive. In Philipp Mittnik (Hrsg.). Politische Bildung in der Primarstufe – Eine internationale Perspektive. Innsbruck: StudienVerlag. S. 39–55.

Larcher, Elke & Zandonella, Martina (2014). Politische BildnerInnen 2014. Politische Bildung in Volksschulen und Schulen der Sekundarstufe 1 in Wien. SORA-Institut for Social Research and Consulting. URL: https://www.arbeiterkammer.at/infopool/wien/Politische_BildnerInnen_2014_Langfassung.pdf

Lösch, Bettina; Eis, Andreas (2018). Politische Bildung. In: Armin Bernhard, Lutz Rothermel, Manuel Rühle (Hrsg.). Handbuch Kritische Pädagogik. Eine Einführung in die Erziehungs- und Bildungswissenschaft. Weinheim & Basel: Beltz Juventa. S. 502–517.

Lutter, Andreas (2014). Die Fächer der politischen Bildung in der Schule. In: Wolfgang Sander (Hrsg.): Handbuch politische Bildung (4. völlig überarbeitete Auflage). Schwalbach: Wochenschau Verlag. S. 127–135.

Mauric, Ursula (2016). Global Citizenship Education als Chance für die LehrerInnenbildung. Bestehende Praxis, Potenzial und Perspektiven am Beispiel der Pädagogischen Hochschule Wien. Münster & New York: Waxmann.

Mittnik, Philipp; Lauss, Georg; Schmid-Heher, Stefan (2018). Was darf politische Bildung? Eine Handreichung für Lehrer/innen für den Unterricht in Politischer Bildung. URL: https://zpb.phwien.ac.at/wp-content/uploads/Was_darf_ politische_ Bildung_A4.pdf

Sander, Wolfgang (1989). Zur Geschichte und Theorie der politischen Bildung. Allgemeinbildung und fächerübergreifendes Lernen in der Schule. Marburg: SP-Verlag Norbert Schüren GmbH. 200 s.

Schulorganisationsgesetz. Bundesgesetz vom 25. Juli 1962 über die Schulorganisation. URL: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe? Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10009265

Stevenson, Clifford; Hopkins, Nick; Luyt, Russel; Dixon, John (2015). The Social Psychology of Citizenship: Engagement with Citizenship Studies and Future Research. In: Journal of Social and Political Psychology, vol. 3 (2), 192–210. URL: http://dx.doi.org/10.23668/psycharchives.1728

United Nations (2015). Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp? symbol=A/RES /70/1&Lang=R

Universität Klagenfurt (o.J.). Weiterbildung. Global Citizenship Education (MA). URL: https://www.aau.at/universitaetslehrgaenge/global-citizenship-education/

Yashchyk, N., Mauric, U., Tsaryk, O., Gullner, B. (2020). Das Lehramtsstudium Primarstufe im Kontext globaler Bildungsziele. Potenzial aktueller Curricula am Beispiel zweier Pädagogischer Hochschulen in Österreich und in der Ukraine. In: R&E-Source. URL: https://journal.phnoe.ac.at/index.php/resource/article/ view/918/944

Zentrum für Lehrer/innenbildung der Universität Wien. Didaktik der Politischen Bildung. URL: https://lehrerinnenbildung.univie.ac.at/arbeitsbereiche/didaktik-der-politischen-bildung/

Zentrum für Politische Bildung. URL: https://www.phwien.ac.at/die-ph-wien/institute/institut-fueruebergreifende-bildungsschwerpunkte-der-ph-wien/schwerpunktbereiche/zentrum-fuer-politische-bildung

Боренько Я. Громадянська освіта в Україні. URL: https://rpr.org.ua/wpcontent/uploads/2017/11/171108_citizenship-education-Ukraine-ukr_YB.pdf

Звіт за результатами проекту «Дослідження дискурсу громадянської освіти та його вплив на політичну культуру молоді». URL:

https://cedos.org.ua/system/attachments/files/000/000/033/original/CSR_civic_education_discourse.pdf?1393849913

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Концепція політичної освіти в Україні. URL: https://www.kas.de/c/document_library/get_file?uuid=c4357339-d4ff-aef7-2ca0-ea9617ff419d&groupId=252038

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-p#n10

Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016 – 2020 роки. URL: https://rm.coe.int/brochure-final-13-12/16809b7671

Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 – 2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580/2015#n16

ТНПУ ім. В. Гнатюка. Професії, які можна здобути на історичному факультеті. URL: http://tnpu.edu.ua/faculty/history/profes-yak-mozhna-zdobuti-na-storichnomu-fakultet.php

Топалова С., Чистіліна Т. Майбутнє громадянської освіти в Україні – перехід до актуальної європейської моделі. URL: http://od.org.ua/uk/будущее-гражданского-образования-в-у/

Якименко Ю., Биченко А., Замятін В. та ін. Політична освіта в Україні: стан і перспективи удосконалення. Razumkov centre. 2019. URL: http://razumkov.org.ua/uploads/article/2019_Politychna_osvita.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-23