ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ЛАБОРАТОРІЙ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

  • ІГОР ВОЙТОВИЧ
  • ОКСАНА ВОЙТОВИЧ
  • ГАЛИНА МАРТИНЮК

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.4

Ключові слова:

віртуальна лабораторія, хімічні дисципліни, здобувачі вищої освіти

Анотація

Розглянуто переваги і недоліки використання віртуальних лабораторій з хімії в освітньому процесі підготовки майбутніх фахівців. Проаналізовано поняття «віртуальна лабораторія» та подано визначення віртуальної лабораторії з хімії як програмного середовища, що дозволяє з комп’ютерними моделями або безконтактно (дистанційно) з реальним обладнанням і реактивами формувати практичні уміння та навички шляхом проведення лабораторних дослідів, імітуючи послідовність дій дослідника в реальній лабораторії (або керуючи хімічними установками роботизованими засобами). Розглянуто наявні в інтернеті віртуальні лабораторії з хімії, які надають безкоштовний доступ до освітніх ресурсів та досліджено їх дидактичні і методичні можливості для підвищення рівня сформованості практичних умінь та навичок під час проведення хімічних дослідів. Встановлено, що використання віртуальної лабораторії з хімії сприяє формуванню практичних умінь при проведенні інтерактивних лабораторних занять з доповненням у реальних умовах; забезпечує індивідуальний темп оволодіння навичками хімічного експерименту; дає змогу досліджувати процеси, які потребують спеціальних умов; підвищує мотивацію до оволодіння новим матеріалом за рахунок роботи в віртуальному середовищі, що є близьким та цікавим для сучасного здобувача вищої освіти; забезпечує реалізацію самостійної підготовки до виконання дослідів в реальних лабораторних умовах. Проведене опитування здобувачів вищої освіти щодо ефективності впровадження віртуальних лабораторій в освітній процес вивчення хімічних дисциплін дозволяє констатувати, що така форма організації занять не повинна замінити традиційне виконання лабораторних робіт, а є лише їх доповненням.

Посилання

Gavronskaya Yu. Yu., Oksenchuk V. V. Virtualnyje laboratorii i virtualnyj eksperyment v obuchenii himii. [Virtual laboratories and virtual experiment in teaching chemistry] URL: https://lib.herzen.spb.ru/media/magazines/contents/1/178/gavronskaya_178_178_183.pdf (data zvernennia 28.01. 2021).

Demonstracijnyj proekt Wolfram [Wolfram demonstration project]: veb-sajt. URL: https://demonstrations.wolfram.com/?source=footer (data zvernennia 03.02. 2021).

Interaktyvni modelyuvannya dlya nauky ta matematyky universytetu Kolorado [Interactive Simulations for Science and Mathematics, University of Colorado]: veb-sajt. URL: https://phet.colorado.edu/ (data zvernennia 25.01. 2021).

Internet-resursy dlya vykladannya ta vyvchennya himiyi ChemCollective [Online resources for teaching and studying chemistry ChemCollective]: veb-sajt. URL: http://chemcollective.org/home (data zvernennia 25.12. 2020).

Kozlovskyj E. O., Kravczov G. M. Vyrtualnaіa laboratoria v strukture systemy distancyonnogo obuchennіa [Virtual laboratory in the structure of the distance learning system]. Informacyonnyie tehnologiyi v obrazovaniyi. 2011. № 10. URL: file:///C:/Users/Win10/Downloads/itvo_2011_10_15.pdf (data zvernennia 27.01. 2021).

Laboratoria fakultetu mystetstv ta nauky Garvardskogo universytetu Labxchange [Laboratory of the Faculty of Arts and Sciences of Harvard University Labxchange]: veb-sajt. URL: https://www.labxchange.org (data zvernennia 03.02. 2021).

Semenihina O. V., Shamonya V. G. Virtuani laboratorii yak instrument navchalnoi ta naukovoi dialnosti [Virtual laboratories as a tool for educational and scientific activities]. Pedagogichni nauky: teoria, istoria, innovacijni tehnologii. Sumy: Vyd-vo SumDPU im. A. S. Makarenka, 2011. № 1 (11). S. 341–346.

Truxyn A.V. Ob ispolzovanii virtualnykh laboratoryj v obrazovanii [There virtual laboratories using in education]. Otkrytoje distancyonnoje obrazovanyje. 2002. № 4 (8). S. 70–72. URL: https://ido.tsu.ru/files/pub2002/4(8)309Truhin_A._(TUSUR).pdf (data zvernennia 27.01. 2021).

Himia 10–11 klasy. Riven standartu. Navchalna programa dla zakladiv zagalnoi serednoi osvity [Chemistry 10-11 classes. Standard level. Curriculum for general secondary education institutions]. Zatverdzheno Ministerstvom osvity i nauky Ukrayiny. Nakaz № 1407 vid 23.10.2017 r. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (data zvernennia 26.01. 2021).

Himia [Chemistry]. Elektronnyj pidruchnyk: veb-sajt. URL: https://sites.google.com/view/allhemi/ (data zvernennya 25.12. 2020).

Yurchenko A. A. Virtualnyje laboratorii v uchebnoj fyzycheskoj srede [Virtual laboratories in the learning physical environment]. Informacijni tehnologiyi v profesijnij diyalnosti. 2016. № 10. URL: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/979 (data zvernennia 27.01. 2021).

Yurchenko A. O., Xvorostina Yu. V. Virtualna laboratoria yak skladova suchasnogo eksperymentu [Virtual laboratory as a component of modern experiment]. Naukovyj visnyk Uzhgorodskogo universytetu. Seria: «Pedagogika. Socialna robota». 2016. Vyp. 2 (39). S. 281–283.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15