НАВЧАННЯ ПУБЛІЧНОГО МОВЛЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ З УРАХУВАННЯМ ВИМОГ ПРОГРАМИ І МАТЕРІАЛІВ ПІДРУЧНИКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.17Ключові слова:
програма, підручник, публічне мовлення, знання, умінняАнотація
Розглянуто питання організації навчального матеріалу з риторики на завершальному етапі вивчення української мови у старших класах закладів загальної середньої освіти. Зосереджено увагу на відображенні програмних вимог у підручниках з української мови з навчання публічного мовлення – монологічного, діалогічного, полілогічного. Запропоновано визначення поняття «публічне мовлення» як особливого різновиду мовленнєвої діяльності, що вказує на можливості впливати на слухачів із метою навчання, переконання, заохочення, отримання естетичної насолоди за допомогою сили слова. Здійснено аналіз програм і підручників з української мови для 10–11 класів і визначено їх текстоцентричний підхід до вивчення риторики; часткову невідповідність теоретичного матеріалу підручників змістові програм; безсистемне, різновекторне спрямування практичних завдань, у зв’язку з чим знання й уміння в умовах школи не можуть функціонувати як єдиний злагоджений організм. Враховано якісні результати аналізу програми й підручників з української мови для 10–11 класів та залишкові знання й уміння учнів основної школи, на основі чого запропоновано теми для засвоєння теоретичного і практичного матеріалу з навчання публічного мовлення, де актуально важливий знаннєвий матеріал для старшокласників містить відомості, що стосуються публічного мовлення, спрямованого на формування умінь: планувати моделювання ситуацій спілкування, продукування текстів за природною чи штучною ситуацією, складання планів виступів (інвенція), продукувати композиційні частини тексту, аргументувати (диспозиція), добирати лексеми і фраземи (елокуція), тропи і стилістичні фігури (елоквенція), запам’ятовувати виступ (меморія), виголошувати його (акція). Зосереджено увагу на висновках, що матеріали підручника і вимоги програми з навчання публічного мовлення мають звучати в унісон.
Посилання
Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота, 2018. 208 с.
Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота, 2019. 208 с.
Палихата Е.Я. Рідна мова: Уроки усного діалогічного спілкування (5–9 класи). Тернопіль: ТДПУ імені Володимира Гратюка, 2002. 144 с.
Українська мова. 5–11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації для організації навчально-виховного процесу в 2018/2019 навчальному році / укладач О. Ю. Котусенко. Харків: Ранок, 2018. 160 с.
Українська мова. 5–11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації для викладання навчального предмета у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році, вимоги до оцінювання / укладач О. Ю. Котусенко. Харків: Ранок, 2019. 192 с.
Види публічного мовлення: веб-сайт. URL: https://studfile.net/preview /5470201/ page:19/.
Українська мова (за професійним спрямуванням): веб-сайт. URL: https: //subjeccom.ua/reference/mova/professional/43.html.