САМОРОЗВИТОК ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ СИНЕРГЕТИЧНОГО ПІДХОДУ ТА ПОСТНЕОКЛАСИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПАРАДИГМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.2

Ключові слова:

саморозвиток, самовираження, самореалізація, саморегуляція, екзистенціювання, синергетичний підхід, освітній процес, постнеокласична освітня парадигма

Анотація

Висвітлено проблему саморозвитку здобувача освіти, пов’язану із трансформацією освітнього процесу в умовах постнеокласичної науки. Зазначена проблема розглядається в контексті синергетичного підходу з актуалізацією потреб і можливостей самоорганізації особистості здобувача як цілісної характеристики людини. Вказано, що педагогічний процес закладу освіти інноваційного типу має бути спрямований на саморозвиток здібностей здобувача, його здатності протистояти викликам інформаційного суспільства і самореалізуватися у мінливих умовах сучасного світу. Констатовано, що саморозвиток здобувача в рамках синергетичної парадигми освіти потребує переорієнтації навчального процесу з традиційного консервативного на інноваційне креативне, за якого набуття життєво необхідних компетентностей здійснюється у взаємодії (комунікації) з іншими суб’єктами навчання та з урахуванням зовнішньої (фізичної) і внутрішньої (психічної) активності людини. Обґрунтовано, що ключові аспекти саморозвитку здобувача освіти мають бути зорієнтовані на формування в нього оптимального розвивального стилю життя. Йдеться про здатність до самовизначення, забезпечення особистісного зростання, екзистенціювання, самовираження, самореалізацію, саморегуляцію.

Посилання

Газнюк Л. М. Філософські етюди екзистенціально-соматичного буття: монографія. К.: ПАРАПАН, 2008. 368 с.

Гузар О., Ліоненко М. Моделі уроків розвитку критичного мислення: аналіз та особливості конструювання. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2021. № 1. С. 75–80.

Левченко Т. І. Концептуальна парадигма розвитку вищої освіти: монографія. Вінниця: Нова книга, 2017. 344 с.

Лупак Н. М. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтермедіальної технології: монографія. Тернопіль: Підручники і посібники, 2020. 452 с.

Майер К. Свобода внутреннего «Я». Внутренняя игра. Метод раскрытия собственного потенциала. 2-е изд., испр. Харьков: Гуманитарный центр, 2015. 208 с.

Наука и образование: современные трансформации: монография. К.: ПАРАПАН, 2008. 328 с.

Рибалко Л. С. Методолого-теоретичні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя (акмеологічний аспект): монографія. Запоріжжя: ЗДМУ, 2007. 443 с.

Савчин М. Здатності особистості: монографія. К.: Академія, 2016. 288 с.

Синергетика і освіта: монографія; за ред. В. Г. Кременя. К.: Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.

Яблонко В. Я. Психолого-педагогічні основи формування особистості: навч. посібник. К.: Центр учбової літератури, 2008. 220 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-23