ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ STEM-ТЕХНОЛОГІЙ У КОНТЕКСТІ ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНИХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • НАДІЯ БАЛИК Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-3121-7005
  • ГАЛИНА ШМИГЕР Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1578-0700
  • ЯРОСЛАВ ВАСИЛЕНКО Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-2520-4515

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.2

Ключові слова:

STEM-освіта, STEM-технології, STEM-компетентності, освітньо-професійна програма, конкурентоспроможність фахівця, виклики воєнного часу

Анотація

У статті розкрито актуальну проблему систематизації підходів до використання STEM-технологій, що є необхідною умовою для підготовки конкурентоспроможних фахівців у сучасних закладах вищої освіти. Запропоновано комплексну авторську модель, що визначає STEM-компетентність як інтегральну здатність, яка розкривається через п’ять ключових складників: технологічну компетентність, критичне та проблемне мислення, ефективну комунікацію та співпрацю, творчість та інноваційність, а також готовність до реалій ринку праці. Обґрунтованість цієї моделі доведено через її детальний аналіз на прикладі освітньо-професійної програми «Середня освіта (Інформатика, математика, STEM-освіта)» другого (магістерського) рівня, що реалізується в ТНПУ ім. В. Гнатюка. У статті продемонстровано чітку кореляцію між теоретичними складниками моделі та конкретними загальними й фаховими компетентностями, а також програмними результатами навчання, закладеними в ОПП. Також розглянуто дидактичні особливості конкретних STEM-технологій. Особливу увагу в дослідженні приділено викликам воєнного часу. Показано, що в цих екстремальних умовах STEM-компетентності набувають нового значення, перетворюючись на інструменти національної стійкості, що проявляється, зокрема, у волонтерському «мейкерському» русі та розробленні інноваційних рішень для гуманітарних і оборонних потреб. У підсумку обґрунтовано, що такий комплексний підхід до підготовки фахівців, котрий поєднує теоретичну модель, практичну реалізацію в освітній програмі та аналіз кризових викликів, дозволяє формувати не лише успішного професіонала, а й свідомого громадянина, готового до активної участі в розв’язанні складних суспільних завдань та повоєнній відбудові України.

Посилання

Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції : зб. матеріалів III міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (м. Кропивницький, 24 квіт. 2025 р.). Кропивницький : ДонДУВС, 2025. 620 с.

Балик Н., Шмигер Г. STEM-освіта в контексті підготовки майбутніх педагогічних кадрів. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2021. Вип. 2. С. 67–74. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.9-

Барна О., Кузьмінська О. Моделі та ресурсне забезпечення навчання SТЕМ-дисциплін в умовах пандемії COVID-19. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2021. Вип. 1. С. 224–232. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.1.27.

Іваній І.В., Мехед О.Б.. Використання STEM-технологій та засобів навчання у професійній освіті. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. № (215). С. 42–45. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-215-42-45.

Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 15.06.2025)

Balyk N. R., Oleksiuk V. P., Shmyger G. P., Vasylenko Ya. P. Study of the usage of STEM technologies in the context of training Ukrainian teachers of computer science in accordance with the social needs and challenges of today. Journal of Physics: Conference Series, 2024. Vol. 2871, p. 012017. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2871/1/012017.

Jung Han, Todd R. Kelley, Nathan Mentzer, J. Geoff Knowles. Community of Practice in Integrated STEM Education: A Systematic Literature Review, Journal of STEM Teacher Education. 2021. Vol. 56(2). Article 5. https://doi.org/10.30707/JSTE56.2.1649165366.289356.

Morze N., Strutynska O. STEAM Competence for Teachers: Features of Model Development. In E.Smyrnova-Trybulska (Ed.) E-learning in the Time of COVID-19. «E-Learning», 13, Katowice-Cieszyn: Studio Noa for University of Silesia. 2021. pp. 187–198. https://doi.org/10.34916/el.2021.13.16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24