ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ: КЕЙС УКРАЇНСЬКО-НІМЕЦЬКИЙ ПРОЄКТ EDUBA
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.3Ключові слова:
інтернаціоналізація закладів вищої освіти, цифрова трансформація, EDUBA, DAAD, німецько-українське партнерство, гібридна мобільність, подвійні дипломи, академічна стійкістьАнотація
Статтю присвячено дослідженню трансформації міжнародної академічної спільноти закладів вищої освіти України та Німеччини в умовах цифровізації та геополітичних викликів на прикладі проєкту EDUBA (Erfolgreiches Deutsch-Ukrainisches Bildungsnetzwerk Ausbauen – Розширення успішної німецько-української освітньої мережі), що реалізується Університетом прикладних наук Анхальт (Hochschule Anhalt, HSA) у партнерстві з провідними університетами України. Актуальність цього дослідження зумовлена необхідністю модернізації і реорганізації міжнародних освітніх кооперацій в умовах геополітичної нестабільності та пришвидшення технологічних змін. Вона підкріплена новими політиками та партнерствами, що вказують на важливість таких ініціатив, як EDUBA, для забезпечення сталості освітніх процесів. Метою статті є дослідження впливу цифрової трансформації на розвиток міжнародного партнерства у сфері вищої освіти та визначення її ролі в забезпеченні сталості та якості освітнього процесу на прикладі українсько-німецьких проєктів. Спираючись на попередні ініціативи – DigIn.Net 1-2, IDEA-East Hub, DigiJED 1-3, FIT4Ukraine, GLS IoT, INTEGRA, автори дослідження оцінюють ефективність, сталість і масштабованість транскордонних освітніх мереж у кризових умовах. Робота ґрунтується на звітах DAAD та Erasmus+ (2020–2024) і використовує змішану методологію: факторний аналіз, порівняльне рейтингування та інституційні опитування, що охопили понад 2000 респондентів з більш ніж 150 університетів України та Європи. Отримані результати доводять, що проєкт EDUBA стає системним прикладом цифрової трансформації, розвитку двосторонніх партнерств і нарощування інституційної спроможності закладів вищої освіти. На його основі створюється Центр координації програм подвійних дипломів (ZeKoD), що забезпечує уніфікацію навчальних програм, контроль якості та розширення гібридних форматів мобільності. Дослідження підтверджує, що успішність міжнародного співробітництва у вищій освіті визначається синергією інституційних стратегій, технологічної готовності та політичної підтримки. Аналіз показав позитивну кореляцію між рівнем цифрової інтеграції та інституційною стійкістю, що засвідчує прямий вплив цифровізації на адаптивність і ефективність освітніх систем. Проєкт EDUBA ілюструє перехід від мобільності до «цифрової стійкості», поєднуючи віртуальне навчання, спільні дослідницькі ініціативи та розвиток людського капіталу. Новизна роботи полягає в концептуалізації моделі цифрової інтернаціоналізації, яка інтегрує педагогічні, технологічні та управлінські аспекти в єдину екосистему міжнародної співпраці. Результати мають стратегічне значення для реалізації Цілей сталого розвитку ООН (SDG 4), Європейського плану цифрової освіти (2021–2027) та стратегії DAAD 2030. Доведено, що системна цифровізація освіти сприяє підвищенню інклюзивності, якості навчання і безперервності академічної взаємодії навіть під час війни. Проєкт EDUBA пропонує масштабовану модель післякризової академічної стійкості, яка може бути застосована в ширшому європейському контексті.
Посилання
Altbach P., Teichler U. Internationalization and Exchanges in a Globalized University. Journal of Studies in International Education. 2001. Vol. 5. Issue 1. DOI: 10.1177/102831530151002.
DAADDAAD Annual Report 2024. URL: https://www.daad.de/en/the-daad/communication-publications/reports/annual-report/ (Date accessed: 08.09.2025).
DAADDAAD Annual Report 2023. URL: https://static.daad.de/media/daad_de/pdfs_nicht_barrierefrei/der-daad/daad_annual_report_2023.pdf (Date accessed: 08.09.2025).
DigIn.Net 2. German-Ukrainian Digital Innovation Network Project 2. 2025. URL: https://digin-net.de/en/ (Date accessed: 10.09.2025).
European Commission. Digital Education Action Plan 2021-2027. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/actions (Date accessed: 06.09.2025).
German-Ukrainian University Network. DAAD 100 Jears. URL: https://www.daad.de/en/information-services-forhigher-education-institutions/further-information-on-daad-programmes/german-ukrainian-university-network/ (Date accessed: 05.09.2025).
International Projects of Anhalt University of Applied Sciences. URL: https://www.hs-anhalt.de/international/internationale-projekte.html (Date accessed: 16.09.2025).
Knight J. Updated Definition of Internationalization. International Higher Education. 2003. No. 33, Fall 2003. DOI:10.6017/ihe.2003.33.7391.
Scott C., Vasylenko O. Mathematical and Statistical Methods of Analyzing the Successful Implementation of German-Ukrainian Projects. Proceedings of the 11th International Conference on Applied Innovations in IT (ICAIIT). 2023. Vol. 11. Issue 1, pp. 151–160. DOI: 10. 25673/101931.
United Nations. Sustainable Development Goal 4: Quality Education. URL: https://sdgs.un.org/goals/goal4 (Date accessed: 17.09.2025).
UNESCO. Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education. URL: https://www.unesco.org/gem-report/en/publication/technology (Date accessed: 07.09.2025).
Vasylenko O., Siemens E., Henseruk H. An Exploratory Factor Analysis Approach in Empirical Study of the DigIn. Net 2 Project. Proceedings of the 11th International Conference on Applied Innovations in IT (ICAIIT). 2025. Vol. 11. Issue 2, pp. 91–99. DOI: 10.25673/112998.
Wissenschaft weltoffen kompakt 2025: Data on the Internationality of Studies and Research in Germany and Worldwide (DAAD publication). 2025. 21 p. DOI: 10.25656/01:33603.
Internationalization of Higher Education: The Need for a More Ethical and Qualitative Approach. Journal of International Students. 2024. Vol. 10. Issue 1. DOI: 10.32674/jis.v10i1.1893.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





