ПЕДАГОГІЧНІ МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ DEVOPS У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ З ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.11

Ключові слова:

DevOps, професійна підготовка, інформаційні технології, педагогічні можливості, цифрова трансформація, освітні інновації

Анотація

У статті досліджено педагогічний потенціал використання методології DevOps у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Актуальність роботи зумовлена сучасними тенденціями цифрової трансформації освіти, що потребує інтеграції інноваційних підходів до організації навчання, орієнтованих на розвиток практико-діяльнісних компетентностей, здатності до командної взаємодії та адаптивності в професійному середовищі. Мета дослідження полягає у виявленні дидактичних можливостей DevOps як освітньої рамки, що поєднує теоретичний та практичний складники, забезпечує автоматизацію процесів, безперервність інтеграції та колаборацію учасників освітнього процесу. Методологічну основу становлять системний підхід, порівняльний педагогічний аналіз, узагальнення наукових джерел і моделювання навчальних ситуацій. У роботі обґрунтовано, що DevOps може бути розглянутий як педагогічна технологія, яка сприяє розвитку професійних, комунікативних і рефлексивних компетентностей студентів, а також формуванню культури безперервного вдосконалення. Окреслено ключові напрями впровадження DevOps в освітній процес: створення лабораторних освітніх середовищ, організація командної проєктної діяльності, застосування автоматизованих систем контролю та оцінювання, підвищення мотивації завдяки роботі з інструментами, що відповідають вимогам ІТ-індустрії. Практичне значення дослідження полягає у визначенні методичних засад для розроблення освітніх програм і навчально-методичних матеріалів, інтегрованих з DevOps-практиками. Отримані результати підтверджують доцільність використання DevOps як інноваційного освітнього інструментарію, який забезпечує підготовку конкурентоспроможних фахівців та формує їхню готовність до ефективної роботи в умовах цифрової економіки.

Посилання

Модель цифрової трансформації процесу підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій / Т.А. Вакалюк та ін. Інноваційна педагогіка. 2023. № 58. С. 190–195. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/58.1.38

Лучкевич М.М. Виклики і проблеми впровадження предметів циклу DevOps в навчальний процес. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2024. Вип. 102. С. 43–47. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2024.102.09.

Alić A., Traljić A., Donko D. Methodology for evaluating the impact of DevOps principles. 2025 24th International Symposium INFOTEH-JAHORINA (INFOTEH). IEEE, 2025. P. 1–6. DOI: 10.1109/INFOTEH64129.2025.10959292.

El Aouni F. et al. A systematic literature review on Agile, Cloud, and DevOps integration: challenges, benefits. Information and Software Technology. 2025. Vol. 177. P. 107569. DOI: https://doi.org/10.1016/j.infsof.2024.107569.

Fernandes M. et al. DevOps education: an interview study of challenges and recommendations. Proceedings of the ACM/IEEE 44th International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training. 2022. P. 90–101. DOI: https://doi.org/10.1145/3510456.3514152.

Luchkevych M. The impact of DevOps methodologies on the development of IT students' digital competencies. Information Technologies and Learning Tools. 2025. Vol. 108, № 4. P. 53–63. DOI: 10.33407/itlt.v108i4.6057.

Luchkevych M., Luchkevych V., Shakleina I. Mobile DevOps in education: practical training through application development. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM). 2025. Vol. 19, № 15. P. 129–141. DOI: https://doi.org/10.3991/ijim.v19i15.55531.

Mekić E. S. et al. Enhancing educational efficiency: generative AI chatbots and DevOps in Education 4.0. Computer Applications in Engineering Education. 2024. Vol. 32, № 6. P. e22804. DOI: https://doi.org/10.1002/cae.22804.

Prakash A., Basha S. I. Cloud DevOps. Practical Serverless Applications with AWS: Harnessing the Power of Serverless Cloud Applications. Berkeley, CA : Apress, 2025. P. 239–271. DOI: https://doi.org/10.1007/979-8-8688-1255-2_5.

Radenković M., Popović S., Mitrović S. Project-based learning for DevOps: School of Computing experiences. E-business Technologies Conference Proceedings. 2022. Vol. 2, № 1. P. 127–131. URL: https://www.ebt.rs/journals/index.php/conf-proc/article/view/133

Sánchez-Cifo M. Á., Bermejo P., Navarro E. DevOps: Is there a gap between education and industry? Journal of Software: Evolution and Process. 2023. Vol. 35, № 12. P. e2534. DOI: https://doi.org/10.1002/smr.2534.

Tytler R. STEM education for the twenty-first century. Integrated Approaches to STEM Education: An International Perspective. 2020. P. 21–43. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-52229-2_3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24