ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ФОРМУВАННІ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • ІННА ОБІХОД Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-5630-6565
  • АНАТОЛІЙ КЛИМЕНКО Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-7828-1573
  • ІВАННА ПОЛЬОВА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0009-0000-4834-5866

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.12

Ключові слова:

змішане навчання, штучний інтелект, іншомовна освіта, іншомовна комунікативна компетентність, цифрові технології

Анотація

У дослідженні представлено аналіз функціональних можливостей та перспектив використання штучного інтелекту (ШІ) у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності здобувачів освіти в умовах змішаного навчання. Розглянуто потенціал сучасних генеративних платформ (ChatGPT, Claude, Perplexity, Midjourney, DALL·E 3, Adobe Firefly тощо) у створенні персоналізованого, адаптивного та інтерактивного навчального середовища. Актуальність дослідження полягає у необхідності визначення ефективних шляхів інтеграції штучного інтелекту у змішане навчання для формування іншомовної комунікативної компетентності та підвищення якості навчально-пізнавальної діяльності в умовах сучасного розвитку освіти та глобалізаційних процесів. Метою дослідження є аналіз потенціалу інструментів штучного інтелекту, переваг та ризиків їх використання в освітньому процесі для формування іншомовної комунікативної компетентності в умовах моделі змішаного навчання, що сприяє підвищенню мотивації, автономності та ефективності навчання через інтерактивність та персоналізацію освітнього процесу. Інтеграція ШІ у дизайн навчального процесу сприяє підвищенню мотивації, автономності та пізнавальній активності здобувачів освіти, забезпечує оперативний зворотний зв’язок, індивідуалізацію завдань і формування іншомовних компетентностей у контексті міжкультурного спілкування. Окреслено переваги впровадження ШІ у навчання іноземних мов, зокрема: оптимізація діяльності вчителів на етапах проєктування навчального контенту; можливості використання сучасних і ефективних методик навчання іноземних мов з урахуванням особистісно зорієнтованого, компетентнісного підходів; ефективний моніторинг навчальних досягнень; адаптивність, гнучкість процесу навчання та доступність автентичних ресурсів для здобувачів освіти. Разом із тим, проаналізовано ризики, пов’язані з використанням ШІ, серед яких: етичні проблеми, можливість отримання неточної або упередженої інформації, потреба у цифровій грамотності як вчителів, так і здобувачів освіти та небезпека зниження аналітичного мислення внаслідок надмірної зосередженості на автоматизації навчання. Окреслено роль вчителя, який у змішаному навчанні з підтримкою ШІ виступає як фасилітатор, наставник та координатор освітнього процесу. Зроблено висновок, що ефективне використання ШІ у навчанні іноземних мов можливе за умови педагогічно обґрунтованої інтеграції цифрових технологій, формування у здобувачів освіти навичок критичного сприйняття, оцінювання та перевірки інформації, а також збереження балансу між інноваціями в освіті, електронними ресурсами та традиційними методами навчання.

Посилання

Bialik M., Fadel C., Holmes W. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. The Center for Curriculum Redesign. Boston, 2019. URL: https://curriculumredesign.org/wp-content/uploads/AIED-Book-Excerpt-CCR.pdf (acceess date: 29.08.2025)

Hartmann D. Künstliche Intelligenz im DaF-Unterricht. Mediation mit KI-Anwendungen fördern. Revista Lengua Y Cultura. 2024. Vol. 5. № 10. p. 50–55. DOI: https://doi.org/10.29057/lc.v5i10.12218

Poleshchuk A., Schatz Th. Fremdsprachenunterricht mit KI gestalten. Eine Handreichung für die Praxis. Harzer Hochschultexte. 2024. Nr. 16 Hochschule Harz, Wernigerode. URL: https://opendata.uni-halle.de/bitstream/1981185920/118685/1/Fremdsprachenunterricht%20mit%20KI%20gestalten%20-%20HHT%2016.pdf (acceess date: 29.08.2025)

Sotelo C. Künstliche Intelligenz im FSU. Cornelsen. 06.06.2024. URL: https://www.goethe.de/resources/files/pdf333/ki-im-fsu_getvico24_carlos-sotelo-v1.pdf (acceess date: 29.08.2025)

Tobor J. Blickpunkt – Leitlinien zum Umgang mit generativer KI. Hochschulforum Digitalisierung. 07.02.2024. URL: https://hochschulforumdigitalisierung.de/wp-content/uploads/2024/02/HFD_Blickpunkt_KI-Leitlinien_final.pdf (acceess date: 29.08.2025)

Vlčková I. Nutzung der künstlichen Intelligenz im Fremdsprachenunterricht. ACC Journal. 2023. 29 (3). DOI: https://doi.org/10.2478/acc-2023-0020.

Коваленко О. О., Конопляник Л. М. Використання засобів змішаного навчання при викладанні англійської мови професійного спрямування у ВНЗ. Інноваційна педагогіка: науковий журнал. 2019. Т. 2, № 10. С. 111–116.

Обіход. І., Закордонець Н., Плавуцька О. Реалізація комунікативно-діяльнісного підходу у сучасній системі навчання іноземної мови. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : педагогіка. 2021. № 2. С. 104–113.

Поселецька К., Кушнір С. Формування та розвиток комунікативних здібностей на уроках німецької мови. Journal of Cross-Cultural Education. 2024. № 4. С. 39–48. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-9083-2024-4-39-48

Четверик В. К. Ресурси зі штучним інтелектом у навчанні іноземним мовам: огляд можливостей та перспектив використання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 205–219. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-72-1-228

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-24