USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE DEVELOPMENT OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF LEARNERS IN A BLENDED LEARNING ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.12Keywords:
blended learning, artificial intelligence, foreign language education, foreign language communicative competence, digital technologiesAbstract
His study analyzes the functional potential and prospects of the AI for developing learners’ foreign language communicative competence within blended learning. It examines how modern generative platforms (ChatGPT, Claude, Perplexity, Midjourney, DALL·E 3, Adobe Firefly, etc.) can create personalized, adaptive, and interactive learning environments. Integrating AI into instructional design enhances motivation, autonomy, and cognitive engagement, provides timely feedback, individualizes tasks, and supports foreign language acquisition in intercultural contexts. The advantages of AI implementation include optimizing teachers’ work in content design, enabling leaener-centered and competence-based teaching, ensuring effective monitoring of progress, flexibility of learning, and access to authentic resources. However, the study also highlights risks such as ethical concerns, possible inaccuracy or bias in AI-generated data, insufficient digital literacy of users, and reduced analytical thinking due to overreliance on learning automation. The teacher’s role in AIsupported blended learning is redefined as that of a facilitator, mentor, and coordinator. Effective AI use in foreign language education requires pedagogically grounded integration of digital tools, fostering learners’ critical evaluation and verification skills, and maintaining balance between innovation, e-resources, and traditional methods.
References
Bialik M., Fadel C., Holmes W. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. The Center for Curriculum Redesign. Boston, 2019. URL: https://curriculumredesign.org/wp-content/uploads/AIED-Book-Excerpt-CCR.pdf (acceess date: 29.08.2025)
Hartmann D. Künstliche Intelligenz im DaF-Unterricht. Mediation mit KI-Anwendungen fördern. Revista Lengua Y Cultura. 2024. Vol. 5. № 10. p. 50–55. DOI: https://doi.org/10.29057/lc.v5i10.12218
Poleshchuk A., Schatz Th. Fremdsprachenunterricht mit KI gestalten. Eine Handreichung für die Praxis. Harzer Hochschultexte. 2024. Nr. 16 Hochschule Harz, Wernigerode. URL: https://opendata.uni-halle.de/bitstream/1981185920/118685/1/Fremdsprachenunterricht%20mit%20KI%20gestalten%20-%20HHT%2016.pdf (acceess date: 29.08.2025)
Sotelo C. Künstliche Intelligenz im FSU. Cornelsen. 06.06.2024. URL: https://www.goethe.de/resources/files/pdf333/ki-im-fsu_getvico24_carlos-sotelo-v1.pdf (acceess date: 29.08.2025)
Tobor J. Blickpunkt – Leitlinien zum Umgang mit generativer KI. Hochschulforum Digitalisierung. 07.02.2024. URL: https://hochschulforumdigitalisierung.de/wp-content/uploads/2024/02/HFD_Blickpunkt_KI-Leitlinien_final.pdf (acceess date: 29.08.2025)
Vlčková I. Nutzung der künstlichen Intelligenz im Fremdsprachenunterricht. ACC Journal. 2023. 29 (3). DOI: https://doi.org/10.2478/acc-2023-0020.
Коваленко О. О., Конопляник Л. М. Використання засобів змішаного навчання при викладанні англійської мови професійного спрямування у ВНЗ. Інноваційна педагогіка: науковий журнал. 2019. Т. 2, № 10. С. 111–116.
Обіход. І., Закордонець Н., Плавуцька О. Реалізація комунікативно-діяльнісного підходу у сучасній системі навчання іноземної мови. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : педагогіка. 2021. № 2. С. 104–113.
Поселецька К., Кушнір С. Формування та розвиток комунікативних здібностей на уроках німецької мови. Journal of Cross-Cultural Education. 2024. № 4. С. 39–48. DOI: https://doi.org/10.31652/2786-9083-2024-4-39-48
Четверик В. К. Ресурси зі штучним інтелектом у навчанні іноземним мовам: огляд можливостей та перспектив використання. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 205–219. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-72-1-228






