ІНТЕРМЕДІАЛЬНА МОДЕЛЬ НАВЧАННЯ: НОВІ ГОРИЗОНТИ ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.15Ключові слова:
освітній простір, пасивна, активна, інтерактивна моделі навчання, інтермедіальна модель, медіакультура, медіаосвіта, медіасуб’єкт, медіаресурси, експерієнційний потенціал, енономіка вражень, інтегративний підхід, міждисциплінарний дискурсАнотація
Традиційні й найпоширеніші моделі організації освітнього процесу базуються переважно на лінійних та одновимірних підходах до засвоєння знань, навіть упровадження в таку модель елементів інтерактивних технологій не може повною мірою забезпечити ефективність навчання у цифрову епоху, яка характеризується мультимедійністю, мультимодальністю й гіперінтенсивністю інформаційних потоків. У цьому зв’язку постає необхідність удосконалення моделей навчання з урахуванням інтенсивного розвитку і застосування інформаційно-комунікаційних технологій, нагальної потреби адекватно відобразити складність і динамічність освітнього процесу, показати ефективні інноваційні підходи його удосконалення. Мета статті – обґрунтувати інтермедіальну модель навчання як інноваційний тип організації освітнього процесу. Методи дослідження: аналіз і синтез теоретичних положень, аналіз сучасних тенденцій в освіті, інноваційних технологій навчання; спостереження типів взаємодії учасників освітнього процесу; порівняння традиційних і новітніх моделей навчання; моделювання інтермедіальної інноваційної моделі навчання; узагальнення результатів дослідження. Результати дослідження. Визначено, що в сучасному освітньому просторі переважно функціонують три моделі навчання: пасивна (репродуктивна), активна (продуктивна) та інтерактивна (комунікативна). Констатовано, що для забезпечення ефективного навчання в умовах динамічного розвитку медіакультури цих моделей недостатньо. Запропоновано нову – інтермедіальну модель, яка враховує потреби сучасного здобувача освіти, сприяє формуванню його критичного мислення, навичок креативності, комунікативності, колаборації та емоційного інтелекту. Інтермедіальна модель передбачає системне поєднання методів навчання із застосуванням мультимедійних, імерсивних технологій, є інноваційним педагогічним конструктом, спрямованим на формування цілісного освітнього середовища, здатного стимулювати розвиток когнітивних, комунікативних і креативних компетентностей учасників освітнього процесу. Запропоновано новий тип педагогічної взаємодії – «суб’єкт – медіасуб’єкт – суб’єкт», в якому медіа постає не лише інструментом, а повноцінним учасником освітнього процесу, що ініціює нові форми пізнання, інтерпретації та творчої рефлексії. Визначено дефініцію поняття «інтермедіальна модель навчання». Представлено шляхи реалізації інтермедіальної моделі навчання у ЗВО з опорою на експерієнційний потенціал особистості, яка розвивається в нових економічних умовах. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробленням методичних рекомендацій для впровадження інноваційної моделі в різних освітніх середовищах.
Посилання
Больц Н. Абетка медіа / пер. з нім. В. Климченка ; за заг. ред. В. Іванова. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2015. 177 с.
Василенко С.Л. Інноваційні моделі навчання майбутнього вчителя в сучасній освіті. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 03. Фізика і математика у вищій і середній школі. Київ, 2017. Вип. 19. С. 10–15.
Ґоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2018. 512 с.
Гуменний О.Д. Інноваційна модель освітньої парадигми для професійної підготовки. Педагогічні науки. 2024. № 158. С. 13–25. https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.02.
Корнєва З.М. Експерієнційне навчання студентів немовних спеціальностей англійської мови професійного спрямування на І курсі ВНЗ немовного профілю. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2012. № 5. С. 102–106. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/14102 (дата звернення: 26.08.2025).
Левченко Т.І. Концептуальна парадигма розвитку вищої освіти : монографія. Вінниця : Нова книга, 2017. 344 с.
Лупак Н.М. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтермедіальної технології : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники, 2020. 452 с.
Млодінов Л. Гнучкість. Пластичне мислення в епоху змін / пер. з англ. М. Гоцацюка. Київ : Вид. група КМ-БУКС, 2019. 272 с.
Пайн Дж., Ґілмор Г. Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта / пер. з англ. А. Цвіри. Харків : Віват, 2021. 416 с.
Пахомова Т.О., Савчук Н.В., Акопян Г.М. Впровадження змішаного навчання (Blended Learning) у закладах вищої освіти. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2024. № 6 (40). С. 326–336. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-6(40)-326-336.
Пекар В.О. Різнобарвний менеджмент: Еволюція мислення, лідерства та керування. 2-ге вид. доп. Харків : Фоліо, 2022. 191 с.
Програма СЕН «Зерна»: методичний посібник / The LEGO Foundation, Harvard University, The Ecological Approaches to Social Emotional Learning (EASEL) Laboratory. Запоріжжя : СТАТУС, 2025. 168 с.
Савчин М. Здатності особистості : монографія. Київ : ВЦ «Академія», 2016. 288 с.
Синергетика і освіта : монографія / за ред. В.Г. Кремня. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.
Шкатула О.П., Ніколенко В.М., Гах Р.В. Інтеграція інноваційних методів навчання для розвитку професійних компетенцій здобувачів вищої освіти. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. Вип. № 15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14916059.
Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність : підручник для вчителя / перекл. з англ. С. Дьома ; за заг. ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк. Київ : Центр вільної преси, Академія української преси, 2014. 319 с.
Garrison D. R., Vaughan N. D. Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. Jossey-Bass. 2013. 280 p.
Kolb D. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1984. 248 p.
Mayer R. E. Multimedia learning (2nd ed.). Cambridge University Press. 2009. 384 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





