INTERMEDIAL MODEL OF LEARNING: NEW HORIZONS OF DUCATIONAL INNOVATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-3605.25.2.15

Keywords:

educational space, passive, active, interactive learning models, intermedial model, media culture, media education, media subject, media resources, experiential potential, experience economy, integrative approach, interdisciplinary discourse

Abstract

Relevance. Traditional and widely used models of organizing the educational process are predominantly based on linear and one-dimensional approaches to knowledge acquisition. Even the integration of interactive technologies into such models cannot fully ensure the effectiveness of learning in the digital age, which is characterized by multimedia, multimodality, and the hyper-intensity of information flows. In this context, there arises a need to improve learning models by considering the rapid development and application of information and communication technologies, as well as the urgent necessity to adequately reflect the complexity and dynamism of the educational process and demonstrate practical innovative approaches to its enhancement. The objective of the article is the substantiation of the intermedial learning model as an innovative type of organizing the educational process. The methodology of the investigation is based upon the use of the methods of analysis and synthesis of theoretical principles, examination of current trends in education and innovative learning technologies; observation of interaction types among participants in the educational process; comparison of traditional and modern learning models; development of the intermedial innovative learning model; and generalization of the research findings. The findings of the research. The study identified three main learning models that are predominantly applied in the modern educational area: the passive (reproductive), the active (productive), and the interactive (communicative) models. It was established that these models are insufficient to ensure effective learning in the context of the dynamic development of media culture. A new intermedial model has been proposed, one that takes into account the needs of the contemporary learner and promotes the development of critical thinking, creativity, communication, collaboration, and emotional intelligence. The intermedia model involves the systematic combination of teaching methods with the use of multimedia and immersive technologies. It is an innovative pedagogical framework aimed at creating a holistic educational environment capable of stimulating the development of cognitive, communicative, and creative competencies in participants in the educational process. A new type of pedagogical interaction is proposed – “subject – media subject – subject” in which the media is a tool and a full-fledged participant in the educational process, initiating new forms of cognition, interpretation, and creative reflection. The definition of the “intermedial model of learning” is determined. Ways of implementing the intermedial learning model in higher education institutions are presented, based on the experiential potential of the individual, which develops in new economic conditions. Prospects for further research are related to the development of methodological recommendations for implementing an innovative model in various educational environments.

References

Больц Н. Абетка медіа / пер. з нім. В. Климченка ; за заг. ред. В. Іванова. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2015. 177 с.

Василенко С.Л. Інноваційні моделі навчання майбутнього вчителя в сучасній освіті. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 03. Фізика і математика у вищій і середній школі. Київ, 2017. Вип. 19. С. 10–15.

Ґоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2018. 512 с.

Гуменний О.Д. Інноваційна модель освітньої парадигми для професійної підготовки. Педагогічні науки. 2024. № 158. С. 13–25. https://doi.org/10.31392/NZ-udu-158.2024.02.

Корнєва З.М. Експерієнційне навчання студентів немовних спеціальностей англійської мови професійного спрямування на І курсі ВНЗ немовного профілю. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2012. № 5. С. 102–106. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/14102 (дата звернення: 26.08.2025).

Левченко Т.І. Концептуальна парадигма розвитку вищої освіти : монографія. Вінниця : Нова книга, 2017. 344 с.

Лупак Н.М. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтермедіальної технології : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники, 2020. 452 с.

Млодінов Л. Гнучкість. Пластичне мислення в епоху змін / пер. з англ. М. Гоцацюка. Київ : Вид. група КМ-БУКС, 2019. 272 с.

Пайн Дж., Ґілмор Г. Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта / пер. з англ. А. Цвіри. Харків : Віват, 2021. 416 с.

Пахомова Т.О., Савчук Н.В., Акопян Г.М. Впровадження змішаного навчання (Blended Learning) у закладах вищої освіти. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2024. № 6 (40). С. 326–336. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-6(40)-326-336.

Пекар В.О. Різнобарвний менеджмент: Еволюція мислення, лідерства та керування. 2-ге вид. доп. Харків : Фоліо, 2022. 191 с.

Програма СЕН «Зерна»: методичний посібник / The LEGO Foundation, Harvard University, The Ecological Approaches to Social Emotional Learning (EASEL) Laboratory. Запоріжжя : СТАТУС, 2025. 168 с.

Савчин М. Здатності особистості : монографія. Київ : ВЦ «Академія», 2016. 288 с.

Синергетика і освіта : монографія / за ред. В.Г. Кремня. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.

Шкатула О.П., Ніколенко В.М., Гах Р.В. Інтеграція інноваційних методів навчання для розвитку професійних компетенцій здобувачів вищої освіти. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. Вип. № 15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14916059.

Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність : підручник для вчителя / перекл. з англ. С. Дьома ; за заг. ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк. Київ : Центр вільної преси, Академія української преси, 2014. 319 с.

Garrison D. R., Vaughan N. D. Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. Jossey-Bass. 2013. 280 p.

Kolb D. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1984. 248 p.

Mayer R. E. Multimedia learning (2nd ed.). Cambridge University Press. 2009. 384 p.

Published

2025-11-24