СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ СОЦІОНОМІЧНОЇ ПРОФЕСІЇ

Автор(и)

  • KATERYNA AVERINA

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.2.8

Ключові слова:

соціальна активність, соціальна взаємодія, соціальна комунікація, соціальна відповідальність, соціальна самореалізація особистості, фахівець соціономічної професії, професійна освіта

Анотація

Розглянуто сучасні підходи до вивчення процесів соціалізації сучасного фахівця соціономічної професії крізь призму категорії соціальної активності як якісної характеристики просоціальної спрямованості особистості і значущого результату розвитку соціальних якостей особистості. Проаналізовано теоретичні та методологічні підходи до вивчення соціальної активності, що ґрунтуються на концептах сучасної гуманітарної науки і здійснюються на основі теоретичного (соціокультурного) осмислення взаємодії між суб’єктами освітнього процесу. Визначається креативний потенціал застосування категорії соціальної активності щодо представників соціономічних професій, що полягає у можливості значного розширення спектру розвитку індивідуальної і групової соціальної активності особистості майбутнього фахівця через залучення до наукового інструментарію педагогічної освіти методологічних напрацювань теорії соціальної взаємодії, соціальної комунікації, соціальної відповідальності до розгляду сучасних соціальних і професійно-освітніх практик з метою підвищення ролі освітніх процесів у соціальних змінах. Обґрунтовується потреба комплексного вивчення широкого спектра соціально-культурних аспектів соціалізації й професійного зростання особистості в системі сучасної української вищої професійної освіти відповідно до завдань та орієнтирів галузі професійної освіти і розробки цілісного концепту соціальної активності стосовно фахівців соціономічних професій на засадах особистісно зорієнтованої спрямованості сучасної професійної освіти з урахуванням потреби різнорівневого, постійно оновлюваного змісту навчання, виховання, застосування різноманіття технологій і джерел інформації, які б дозволяли майбутньому фахівцеві свідомо формувати власну індивідуальну фахову, соціокультурну та освітньо-культурну базу знань.

Посилання

Holovakha E. Y. Zhyznennaіa perspektyva y professyonalnoіe samoopredelenіe molodezhy [Youth Life Perspectives and Professional Determination]. Kyіv,1988. 143 p.

Humenіuk O. Ye. Ya-kontseptsiya: monohrafia [Self-concept: monograph]. Ternopil: Nauk. dumka, 2003. 186 p.

Dubasenіuk O. A., Semenіuk T. V., Antonova O. Ye. Profesiyna pidhotovka maybutnoho vchytelіa do pedahohichnoi diyalnosti: monohrafia [Professional Training of the Future Teacher to the Pedagogical Profession: monograph]. Zhytomyr: Zhytomyrskyі derzh. ped. un-t. 2003. 193 p.

Zahalna psykholohia [General Psychology] / za red. S. D. Maksymenka. Vinnytsіa, 2004. 704 p.

Zubkova I. Yu. Psykholohichni osoblyvosti Ya-obrazu vchytelya-profesionala za strukturnymy komponentamy tsilisnoi modeli [Psychological Peculiarities of I-image of the Professional Teacher by Structural Components of the Holistic Model]. Praktychna psykholohia ta sotsialna robota. 2003. # 5. PP. 4–11.

Ilhanayeva V. O. Teoretyko-metodolohichnyі syntez sotsialno-komunikatsiynoho znannya [Theoretical and Methodological Synthesis of Social and Communication Knowledge]. Filosofiіa spilkuvannіa: filosofiya, psykholohiya, komunikatsiya. 2009. # 2. PP. 96–101.

Kanivets T. M. Osoblyvosti formuvannіa psykholohichnoi hotovnosti studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv do zdiysnennya maybutnoyi profesiynoi karіery [Features of Forming of Psychological Readiness of Students of Higher Education Institutions for Realization of the Future Professional Career]. Orhanizatsiyna psykholohia. Ekonomichna psykholohia. 2015. # 1. PP. 69–77. Rezhym dostupu: http:.nbuv.gov.ua/UJRN/ophep_2015_1_9

Markova A. K. Psihologia professionalizma: uchebnik dlja stud. vyssh. ucheb. zavedenij [Psychology of Professionalism: a Textbook for University Students]. M.: Vyssh. shkola, 1996. 456 p.

Matvienko O. V., Tsvenher Yu. V. Pidhotovka maybutnikh uchyteliv do pedahohichnoi vzayemodii: monohrafia [Training Future Teachers for Pedagogical Engagement: Monograph]. Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova, 2009. 384 p.

Moisyeyeva N. I. Sotsialno-komunikatsiyna dialnist yak istoryko-suspilna praktyka: monohrafia [Socio-communication Activity as a Historical and Social Practice: Monograph]. Kharkiv: KhNTUS•H Publ., 2015. 392 p.

Moisyeyeva N. I. A. Hubar Osoblyvosti filosofii spilkuvannia suchasnoi studentskoi molodi [Features of the Philosophy of Communication of Contemporary Student Youth]. Suchasni aspekty vykhovannya studentskoi molodi: materialy III Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 7–8 kvit. 2013 r. Kharkiv: KhNAMH Publ., 2013. PP. 56–57.

Moskaliuk O. I. Formuvannya profesiynoyi spryamovanosti u maybutnikh sotsialnykh pedahohiv: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.04. [Formation of Professional Orientation in Future Social Educators]. Kirovohrad, 2007. 20 p.

Poseletska K. A. Pidhotovka majbutnikh uchyteliv filolohichnykh spetsialnostei do profesiynoi samorealizatsii: avtoref. dys. … kand. kand. ped. nauk: 13.00.04. [Training of Future Teachers of Philological Specialties for Professional Self-Realization]. Vinnytsia, 2016. 20 p.

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 # 2145-VIII. [Education Law].Rezhym dostupu: https: ru.osvita.ua/legislation/law/2231/‎

Profesijna pidhotovka sotsialnoho pedahoha: teoretyko-praktychni kontekst: monohrafia [Professional Training of Social Educator: Theoretical and Practical Context: Monograph] / O. M. Velychko, O. I. Hurenko, N. M. Zakharova [ta in.] (avt. kol); O. I. Hurenko (zah. red); V. P. Kotlar (nauk. red.). Donetsk: LANDON-KhKhI Publ., 2013. 331 p.

Skilky ukrayintsiv zminyly profesiu pisla zakinchennia vyshu: rezultaty opytuvannia Doslidnytskoho tsentru Mizhnarodnoho kadrovoho portalu hh.ua u lypni 2016 r. [How Many Ukrainians Have Changed Their Profession After Graduating: The Results of the July 2016 Research Center of the International Human Resources Portal hh.ua]. Rezhym dostupu: http:.expres.ua/news/2016/08/29/200018-skilky-ukrayinciv-zminyly-profesiyu-zakinchennya-vyshu

Synhayivska I. V. Osobystisni yakosti vykladacha yak peredumova yoho profesiynoyi uspishnosti [Teacher's Personal Qualities as a Prerequisite for his Professional Success]. Orhanizatsiyna psykholohiya. Ekonomichna psykholohiya. 2015. # 2, pp. 86-93.

Sokurjanskaja L. G. Studenchestvo na puti k drugomu obshhestvu: cennostnyj diskurs perehoda: monografia [Students on the Way to Another Society: The Value Discourse of Transition: Monograph]. Kharkov: KhNU ym. V. N. Karazyna Publ., 2006. 575 p.

Terentieva I. O. Vyshcha (universytets'ka) osvita: stanovlennia i rozvytok: monohrafia [Higher (University) Education: Formation and Development: Monograph]. Cherkasy, 2005. 191 p.

Tytarenko T. M. Zhyttyevyy svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti [The Personal Life of the Individual: Within and Beyond Everyday Life]. Kyiv: Lybid, 2003. 376 p.

Xabermas Yu. Moralnoe soznanie i kommunikativnoe dejstvie [Moral Consciousness and Communicative Action]. SPb.: Nauka, 2000. 377 p.

Khyzhnyak O. V. Kolektyvni dii v umovakh transformatsii sotsialnykh praktyk [Collective Actions in the Conditions of Transformation of Social Practices] avtoref. dys. … d-ra sotsiolohichnykh nauk: 22.00.01. Zaporizhzhia, 2018. 40 p.

Kholod O. M. Struktura i vydy sotsial'nykh komunikatsii [Structure and Types of Social Communications]. Sotsialni komunikatsii. 2010. # 3. PP. 32-36.

Dmytruk N., Padalka H., Kiryeiev S. Tsinnosti ukrayinskoi molodi. Rezultaty reprezentatyvnoho sotsiolohichnoho doslidzhennya stanovyshcha molodi [Values of Ukrainian Youth. Results of a Representative Sociological Survey of the Young People`s Situation]. Ministerstvo molodi ta sportu Ukrayiny. 2016. Rezhym dostupu: dsmsu.gov.ua/media/2016/11/03/23/Zvit__doslidjennya_2016.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-23