ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНИХ ПРАКТИК

Автор(и)

  • IRYNA PATSALIUK

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.3.9

Ключові слова:

педагогічні компетентності, студенти, самостійна робота, інноваційні підходи, дуальна освіта, пленерна практика, педагогічна практика

Анотація

Розглянуто доцільність і необхідність залучення самостійної роботи студентів у практику підготовки майбутнього педагога-художника з метою формування педагогічних компетентностей, інноваційні підходи до організації самостійної роботи, а саме: стимулювання інтересу студентів до самовдосконалення, гуманістична спрямованість інноваційних процесів, з’ясовано, що доцільність залучення самостійної роботи у практику роботи ВНЗ регламентовано державними документами про вищу освіту, специфікою організації навчально-виховного процесу у ВНЗ, потребою навчати студентів самостійно працювати над дослідженням науково-практичних проблем, набувати практичних умінь та навичок у подальшій професійній діяльності, в інших сферах життя. Охарактеризовано сучасний стан рівня дослідженості проблеми: наукові розвідки пов’язані з теперішнім станом впровадження самостійної роботи у практику роботи ВНЗ. На основі аналізу наукових публікацій визначено фактори, які сприяють ефективності і результативності самостійної роботи студентів: компоненти самостійності, види та форми організації самостійної роботи, особливості управління самостійною роботою, інноваційні форми професійної фахової підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва, педагогічні умови ефективності самостійної роботи студентів, зміст вищої освіти. Проаналізовано особливості самостійної роботи студентів відповідно до конкретних робочих програм, розроблених для студентів спеціальності 014.12 Середня освіта (Образотворче мистецтво). З’ясовано, що ефективність організації самостійної роботи студентів під час проходження практик, пленерної та педагогічної, забезпечують: активність та творчість студентів у реалізації завдань самостійної роботи з навчальних курсів; чітко прописані завдання самостійної роботи з урахуванням рівня підготовки та завдань кожного курсу; систематичний контроль з боку керівника практики (поточний та підсумковий), його спрямовуюча роль педагога-наставника.

Посилання

Batiievska T. V. Formuvannia khudozhno-informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstv [The process of forming art-informational competence of future fine arts teachers] / T. V. Batiievska // Zbir. nauk-kh prats: Pedahohika ta psykholohiia. – Kharkiv, 2016. – Vyp. 55. – S. 129–138.

Bryzhata I. H. Formuvannia predmetnykh kompetentnostei maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva zasobamy pedahohichnoi praktyky [Development of future fine arts teachers’ subject competences by means of pedagogical practice] / I. H. Bryzhata // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II(8), Issue: 16, 2014. – S. 50–52. – URL: www.seanewdim.com.

Vysikailo T. V. Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva u protsesi plenernoi praktyky [Development of professional Competence of Future Fine Arts Teachers in the Process of Plenary Practice]: dys. ... kand. ped. nauk: 13.00.04 / T. V. Vysikailo. – Poltava, 2017. – 243 s.

Hrytsiuk L. K. Orhanizatsiia samostiinoi roboty studentiv u navchalnomu protsesi vyshchoho navchalnoho zakladu [Organization of Independent Work of Students in the English Process of Higher Educational Establishment] / L. K. Hrytsiuk, M. V. Siruk // Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky. – 2011. – № 17. – S. 9–14.

Dychkivska I. M. Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii: navch. posibnyk [Innovative pedagogical Technologies: Education Manual] / I. M. Dychkivska. – K.: Akademvydav, 2004. – 218 s.

Zenkovych Yu. O. Zmistovnyi analiz tsinnisnykh kompetentsii maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva [Meaningful Analysis of Future Fine Arts Teachers’ Valuable Competences] / Yu. O Zenkovych // Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly: zb. nauk. prats. Vyp. 26: Mystetska osvita v Ukraini (teoriia, metody, tekhnolohii) / red. kol.: V. K. Buriak, L. V. Kondrashova, H. B. Shtelmakh ta in.; hol. red. V. K. Buriak. – Kryvyi Rih: KDPU, 2009. – S. 148–151.

Zenkovych Yu. O. Pedahohichni umovy formuvannia tsinnisnykh kompetentsii maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva [Pedagogical Conditions of Formation of valuable Competencies of Future Fine Teacers] / Yu. O Zenkovych // Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: Pedahohika. Psykholohiia. – 2014. – № 21. – S. 35–41. –URL: http://nbuv.gov.Ua/UJRN/Potip_2014_21_9.

Levchenko L.S. Naukovo-teoretychni osnovy zahalnoi pedahohiky: navchalno-metodychni materialy dlia studentiv-zaochnykiv Sumskoho derzhavnoho universytetu [Scientific and Theoretical Principles of General Pedagogics: educational and methodical materials for correspondence students] / L. S.Levchenko. – Sumy, 2010. – 44 s. – URL: edocs.sumdu.edu.Ua/documents/86/file2read.pdf.

Koroliuk O. M. Upravlinnia samostiinoiu robotoiu studentiv koledzhu v protsesi vyvchennia pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin [Management of College Sstudents Iindividual Work in the Process of Natural Sciences and Mathematics subjects] / O. M. Koroliuk // Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. – 2006. – Vyp. 1–2. – S. 78–84.

Koshonko H. A. Sutnist ta struktura profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Basic Nature and Structure of Pedagogue Professional Competence] / H. A. Koshonko. – URL: https://www.google.com.ua/search?q.

Oros I. Model formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva v protsesi khudozhno-metodychnoi pidhotovky z dystsypliny «Drukovana hrafika» [Model of the Formation of Future Arts Teachers’ Professional Competence in the Process of Art and Methodological Training in “Printed Graphics”] / I. Oros // Nauka i osvita. – 2015. – № 8. – S. 95–101.

Patsaliuk I.I. Robocha prohrama «Pedahohichna praktyka» dlia studentiv haluzi znan 0202 Mystetstvo, napriamu pidhotovky 014.12 Serednia osvita («Obrazotvorche mystetstvo») [Educational and Professional Program “Pedagogical Practice” for Students of Field of Knowledge 0202 Arts, Subject Specialty 014.12 Secondary Education (Fine Arts)]. Ternopil, 2018. – 32 s.

Plener. Prohrama navchalnoi praktyky [Plener. Program of Educational Practice]. Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka. Ternopil, 2017. – 16 s.

Pro osvitu: Zakon Ukrainy [On Education:The Law on Education] – Pryiniattia vid 05.09.2017. – URL: http: //zakon.rada.gov.Ua/laws/show/2145–19.

Semenova O. Pedahohichni umovy formuvannia khudozhno-tvorchoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia obrazotvorchoho mystetstva [The Pedagogical Conditions of Formation of Artistic Creative Competence of Future teachers of Fine Arts] / O. Semenova // Molod i rynok. – 2016. – № 8 (139). – S. 160–164.

Standart vyshchoi osvity Ukrainy pershoho (bakalavrskoho) rivnia osvity, stupenia vyshchoi osvity – bakalavr (shostyi riven NRK Ukrainy) [Standards of Higher Education in Ukraine of the First (Bachelor) Level of Education, Higher Education Area – Bachelor (NFQ Level 6 of Ukraine). Field of Knowledge – 01 Education, Speciality – 014 Secondary Education, Subject Specialty 014.12 Secondary Education (Fine Arts)] / Haluz znan – 01 Osvita, spetsialnist – 014 Serednia osvita, Predmetna spetsializatsiia 014.12 Serednia osvita (Obrazotvorche mystetstvo). Vyd. ofitsiine. – K.: MON Ukrainy, 2017. – 12 s.

tritievych T. Innovatsiini formy profesiinoi fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv obrazotvorchoho mystetstva [Innovative Forms of Professional Competence of Fine Arts Teachers] / T. Stritievych // Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. – 2015. – Vyp. 135. – S. 203–206. – URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?...2.

Shevchuk M. Pedahohichni umovy efektyvnosti samostiinoi roboty studentiv [Pedagogical Conditions of Effectiveness of Students’ Individual Work]: Naukovi zapysky NDU im. M. V. Hoholia / M. Shevchuk, V. Yershov // Psykholoho-pedahohichni nauky. – 2012. – № 2. – S. 114–117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-09