РОЗВИТОК КОГНІТИВНИХ НАВИЧОК У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІТ-ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.13Ключові слова:
іншомовна лексична компетентність, когнітивні навички, увага, пам’ять, комунікативна ситуація, ІТ-фахівціАнотація
Проаналізовано особливості функціонування і розвитку когнітивних навичок у процесі формування іншомовної лексичної компетентності майбутніх ІТ-фахівців. З’ясовано сутність та структуру іншомовної лексичної компетентності майбутніх ІТ-фахівців. Вказано, що висока концентрація уваги забезпечує міцність запам’ятовування, спричинює швидке й тривале утворення асоціативних зв’язків у пам’яті в процесі засвоєння іншомовної лексики. Вагомим чинником засвоєння іншомовної лексики є характер навчальних завдань, які відзначаються новизною, проблемністю і ситуативністю. Виникнення зорових образів іншомовних слів у свідомості студентів сприяє переходу слів у довготривалу пам’ять. Відзначено, що виклик цих лексичних одиниць з довготривалої пам’яті у потрібний момент забезпечує ефективність формування у студентів іншомовної лексичної компетентності. Застосування методу ланцюгових асоціацій сприяє розвитку основних видів пам’яті (сенсорної, короткотривалої, довготривалої). Показано, що процес запам’ятовування здійснюється за принципом: образ + дія = пам’ять. Інформацію, що зберігається у короткотривалій пам’яті, можна перевести в довготривалу пам'ять, повторюючи або візуалізуючи її. У процесі формування іншомовної лексичної компетентності ІТ-фахівців функції довготривалої пам'яті підтримують рецептивні та репродуктивні лексичні навички. Проблемні комунікативні ситуації професійно орієнтованого іншомовного спілкування ІТ-фахівців виконують функцію контексту оволодіння іншомовною лексикою. Навички менеджменту часу і усунення відволікаючих чинників дозволяють концентрувати увагу у процесі виконання навчальних завдань. Менеджмент навчального часу передбачає постановку загальної мети та системи цілей на визначений період часу і поступове розширення балансу між часом зосередженої уваги і кількістю опрацьованої інформації.
Посилання
Корнєва З. М. Система професійно орієнтованого англомовного навчання студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах: автореф. дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.02. / З.М. Корнєва. – К., 2018. – 34 с.
Микитенко Н. О. Теорія і технології формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничих спеціальностей: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04; 13.00.02 / Н. О. Микитенко. – Тернопіль, 2011. – 450 с.
Семенчук Ю. О. Формування англомовної лексичної компетенції у студентів економічних спеціальностей засобами інтерактивного навчання: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 /Ю. О. Семенчук. – К., 2007. – 280 с.
Семеряк І. З. Соціокогнітивний підхід до формування стратегій іншомовного професійно орієнтованого спілкування майбутніх програмістів з використанням інтернету: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / І. З. Семеряк. – Тернопіль, 2016. – 188 с.
Терещук В. Г. Формування англомовної лексичної компетенції студентів немовних спеціальностей в умовах віртуального навчального середовища: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / В. Г. Терещук. – Тернопіль, 2014. – 315 с.
Яхнюк Т. О. Використання фрагментів художніх відеофільмів для навчання студентів мовних спеціальностей соціокультурної англійської лексики: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Т. О. Яхнюк. – К., 2002. – 222 с.
Cowan N. From Sensory to Long-Term Memory Evidence from Auditory Memory Reactivation Studies / N. Cowan // Experimental Psychology. – 2005. – № 52 (1): 3.
Oxford Advanced Learner’s Dictionary 8th edition. – Oxford University Press, 2010. – 1952 р.
Ranganath C. C. Working Memory Maintenance Contributes to Long-term Memory Formation: Neural and Behavioral Evidence // Journal of Cognitive Neuroscience / Eds. Michael B. X., Craig J. B. – 2005. – № 17 (7). – P. 994–1010.
Schacter D. L. Psychology: 2 nd Еd. – New York: Worth Publishers, 2011. – 726 p.
Sternberg, D.A. Improving cognitive capacities in school-aged children: A large-scale, multi-site implementation of a web-based cognitive training program in academic settings. / Katz, B., Hardy, J.L., Scanlon, M.D. - Entertainment Software and Cognitive Neurotherapeutics Society Meeting, San Francisco, CA, 2013. http://cdn.beacon.lumosity.com/assets/hcp/Ng-2012-ESCoNSdea310bff83f982f5fff7f43cfd592e4.pdf