ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПАСІОНАРНИХ ЯКОСТЕЙ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25128/2415-3605.18.2.20

Ключові слова:

пасіонарність, пасіонарні якості, пасіонарність дитини дошкільного віку, пасіонарна особистість, субпасіонарний дошкільник, персистентний дошкільник

Анотація

Визначено зміст поняття «пасіонарність дитини дошкільного віку» та обґрунтовано форми й методи розвитку пасіонарних якостей вихованців у закладах дошкільної освіти. Пасіонарність дитини дошкільного віку потрактовано як комплекс особистісних якостей (енергійність, ініціативність, упертість, внутрішнє непереборне прагнення до активності), які забезпечують їй домінування в групі, здатність до спілкування з позиції борця й переможця, до реалізації нестандартного стилю поведінки у грі, під час спеціально організованої або самостійної діяльності. Проаналізовано підходи класиків педагогіки С. Русової та А. Макаренка щодо виховання активних дітей з розвиненим войовничим інстинктом. Розроблено діагностичний інструментарій щодо з’ясування схильності до прояву пасіонарності дошкільника. Виявлено особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти: створення середовища любові, доброзичливості й довір’я; інтеграція зусиль батьків та працівників освітніх інституцій; спрямування дошкільників на творення добрих справ для найближчих людей; дотримання гармонії інтересів дошкільника та колективу групи; виховання в дитини поваги до правил і порядку, які ґрунтуються на принципах гуманізму, взаємоповаги, справедливості; організація різнобічної діяльності (навчальної, оздоровчої, мистецької тощо); втілення педагогіки забави та педагогіки переживань. Показано доцільність створення дитячої медіапродукції для пасіонарних дітей. Обґрунтовано необхідність партнерства з батьками у формуванні пасіонарної дитини; розроблено відповідні рекомендації для батьків.

Посилання

Гумилев Л. Н. География этноса в исторический период / Л. Н. Гумилев. – Л.: Наука, 1990. – 279 с.

Гумилев Л. Н. Этносфера: история людей и история природы / Л. Н. Гумилев. – СПб.: Кристалл, 2002. – 578 с.

Зимина И. С. Психолого-педагогическая диагностика пассионарных качеств у детей / И. С. Зимина // Сибирский психологический журнал. – 2009. – № 33. – С. 108–113.

Коваленко М. И. Пассионарность как психологический феномен / М. И. Коваленко //Психологические проблемы самореализации личности. – СПб.: Изд-во СПб. ун-та, 1999. – [Электронный ресурс]. – URL: http://gumilevica.kulichki.net/debate/Article13.htm.

Крутій К. Л. Аналіз чинників та індикаторів, що впливають на розвиток сучасних дітей та на їхню стратифікацію за категоріями / К. Крутій, Л. Зданевич // Педагогічний дискурс. – 2016. – Вип. 20. – С. 115–122.

Крутій К. Л. Пасіонарність як ознака життєво енергійної та активної дитини / К. Л. Крутій // Дошкільне містечко. – 2015. – № 4. – С. 7–13.

Макаренко А. С. Проблеми шкільного радянського виховання / Твори в семи томах. – К.: Рад. школа, 1954. – Т. 5. – С. 97–205.

Русова С. Нова школа соціального виховання / С. Русова // Вибрані педагогічні твори: У 2 кн. Кн. 2 / За ред. Є. І. Коваленко; упоряд., прим. Є. І. Коваленко, І. М. Пінчук. – К.: Либідь, 1997. – С. 16–104.

Сапрыгина Н. В. Пассионарность как индивидуально-психологическая характеристика личности / Н. В. Сапрыгина // Наука і освіта. – 2015. – № 11–12. – С. 74–78.

Софія Русова: з маловідомого і невідомого: трилогія. Ч. 1. «Несторка української педагогічної літератури...» / Упоряд. О. Джус, 3. Нагачевська. – Івано-Франківськ: Гостинець, 2006. – 456 с.

Стороженко І. Пасіонарність – джерело виникнення українського козацтва в аспекті етногенезу / І. Стороженко // Військово-історичний альманах. – 2013. – Ч. 1–2 (25–26). – С 3–9.

Фрумкин К. Г. Пассионарность: приключения одной идеи / К. Г. Фрумкин. – М.: Изд-во ЛКИ, 2008. – 224 с.

Янкович О. І. Метод взаємодії «від серця до серця» в українській та зарубіжній педагогіці / О. І. Янкович, І. І. Янкович // Таврійський вісник освіти. – 2016. – № 1 (53). – С. 56–59.

Янкович О. І. Педагогіка забави в теорії і практиці початкової та дошкільної освіти України й Польщі / О. І. Янкович // Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. – Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2017. – Вип. 36. – C. 19–24.

Ярошинська О. О. Розвиток поглядів на інститут батьківства в історії української етнопедагогіки: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / О. О. Ярошинська. – К., 2005. – 19 с.

Hahn K. Reform mit Augenmaß. Ausgewählte Schriften eines Politikers und Pädagogen / von Michael Knoll ; Kurt Hahn. – Verlag Klett-Cotta, Stuttgart, 1998. – P. 15–29.

Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej: pod. red. Elżbiety Kędzior Niczyporuk. – Lublin: Wydawnictwo KLANZA, 2006. – 242 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-09