TYPICAL CURRICULUM OF UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE FOR PREPARATORY FACULTIES OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS IN UKRAINE: THEORY AND PRACTICE OF DEVELOPMENT

Authors

  • Halyna Ivanyshyn

Keywords:

typical curriculum, the Ukrainian language as a foreign one, training concept of foreign citizens, communicative competence

Abstract

The article describes the standard curriculum of normative discipline "Ukrainian language as a foreign one" worked out by coworkers of Linguistics Department of Ivano-Frankivsk National Medical University for preparatory faculties of ukrainian higher educational institutions. The purpose, principles, approaches, content and structure of the program are determined. All of the above mentioned components help to implement the concept of foreign students training of Ukrainian language at universities in Ukraine. The curriculum meets the general educational standards of Ukrainian language and determines the foreign students’ level of linguistic and communicative competence within the speech activity: speaking, listening, reading and writing. The content of teaching defined in the curricullum, is based on general and special linguodidactic principles. The authors of the curriculum offer to implement the process of foreigners’ language education at preparatory faculties in the unity of the communicative, adaptive and general scientific approaches. The program defines the main strategic directions of education - content lines (speech, language, socio-cultural, active, or strategic) that help students to achieve the required level of communicative competence sufficient for communication and learning, and professional growth.

References

Антонів Л. В. Програма з української мови для студентів-іноземців вищих навчальних закладів / Л. В. Антонів, Б. М. Сокіл, Н. І. Станкевич. – Львів: Вид-во ЛНУ, 2004. – 27 с.

Єдина типова навчальна програма з української мови для студентів-іноземців основних факультетів нефілологічного профілю вищих навчальних закладів України III–IV рівнів акредитації; затверджено МОН України. Ч. 3 / за ред. О. М. Тростинської, Н. І. Ушакової – К.: НТУУ «КПІ», 2009. – 50 с.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання С. Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.

Загальноосвітній стандарт з української мови як іноземної (рівні: А1, А2; В 1, В 2; С1) / Уклад: Ніколаєва Н. С., Бондарєва Н. О., Дем’янюк А. А., Шевченко М. В., Овдіюк В. В., Якубовська М. Ю. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/1410876247/.

Концепція мовної підготовки іноземців у ВНЗ України / Н. І. Ушакова, В. В. Дубічинський, О. М. Тростинська // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки: зб. наук. праць. – Харків, 2011. – № 19. – С. 136–146.

Мазурик Д. Способи визначення рівня володіння українською мовою як іноземною / Д. Мазурик // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – 2006. − Вип. 38. Ч. ІІ. – С. 111–115.

Навчальні плани та програми: (довузівська підготовка іноземних громадян): Ч. 1. Українська мова. Основи економіки. Біологія. Основи економічної та соціальної географії світу / Уклад.: Л. Г. Новицька, О. Ф. Гудзенко, М. І. Дудка та ін. – К.: ІВЦ «Вид-во «Політехніка», 2003. – Ч. 1. – 56 с.

Програма навчальної дисципліни та робоча програма навчальної дисципліни «Українська (російська мова) мова» (для студентів-іноземців підготовчого відділення за спеціальністю гуманітарні) / уклад. Л. В. Сергійчук. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 18 с.

Published

2017-02-03