VALUES ORIENTATION AS A COMPONENT OF FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE PROFESSIONAL COMPETENCE DEVELOPMENT
Keywords:
value orientation, foreign language communicative professional competence, reflective approach, profession-oriented approach, cultural approachAbstract
The article highlights the problem of students’ valuеs orientation in the development of foreign language communicative professional competence. Values orientation is defined as a complex social and psychological phenomenon of the student personality structure that embodies the relation to different spheres of the material and spiritual world, regulates the behaviour of everyday life activities as well as gives reference projection on the values of future career. There determined the approaches to creating valuеs orientation of students in the development of their professional foreign language communicative competence. The reflective approach deals with students reflective activity that promotes awareness of certain linguistic, cultural events, human and personal values. The professionally oriented approach helps determine the ethical aspects of future careers of students. The educational aspect of the cultural approach is characterized by identification of common moral values in the life of two nations and two cultures, as well as aesthetic activities implementation. The practical application of these approaches is exemplified by the use of art as well as texts of various genres as a platform for intellectual and cognitive activity, during which the philosophical basis of personality is revealed.
References
Антонова Н. О. Ціннісні орієнтації у системі особистісних якостей студентів вищого педагогічного навчального закладу: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Н. О. Антонова. – К., 2003. – 20 с.
Білоножко Н. Є. Заняття з англійської мови на тему «Цінності сучасного світу» / Н. Є. Білоножко // Іноземні мови. – 2014. – № 2. – С. 54–59.
Волкова В. А. Педагогічні умови спрямованості навчально-виховного процессу на ціннісне відношення студентів до майбутньої професії / В. А. Волкова // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету: Педагогічні науки. – 2005. – № 1. – С. 166–172.
Жирун О. А. Ціннісні орієнтації як елементи моральної свідомості особистості. / О. А. Жирун // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць. – 2007. – № 3 (21). – Ч. 2. – С. 117–121.
Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Наук. ред. С. Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.
Клименко О. Б. Гендерная диференціація індивідуальних цінностей сучасної молоді / О. Б. Клименко // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільского національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2013. – Вип. 21. – С. 214–224.
Квятковський С.-М. Меморандум Європейської Комісії. Навчання протягом усього життя. / С. М. Квятковський // Неперервна професійна освіта: теорія і практика: наук.-метод. журнал. – К., 2002. – Вип. 3 (7). – С. 11–19.
Коберник Л. О. Динаміка змін ціннісних орієнтацій студентів як чинника виникнення конфліктних форм поведінки / Л. О. Коберник // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія // щоквартальний наук.-практ. журнал. – Харків: НТУ «ХТП». – 2009. – № 4. – С. 23–28.
Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика / підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін. / за заг. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2013. – 590 с.
Павліченко А. Ціннісні орієнтації у системі становлення особистості / А. Павліченко // Психологія і суспільство. – 2005. – № 4. – С. 98–120.
Програма з англійської мови для професійного спілкування / Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок. – К.: Ленвіт, 2005. – 119 с.
Сліпушко О. Шевченкознавство у Шевченківському університеті / О. Сліпушко, А. Шкрабалюк. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://litgazeta.com.ua/articles/shevchenkoznavstvo-ushevchenkivskomu-universyteti/
Федух І. С. Визначення змісту поняття «ціннісна орієнтація» у сучасній психолого-педагогічній наукі / Федух І. С. – Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – № 3. – 2011. [Електронний ресурс] – Режим доступу: irbis-nbuv.gov.ua/cgi.../cgiirbis_64.
Шевчук М. В. Психологічні механізми трансформації ціннісних орієнтацій студентської молоді: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / М. В. Шевчук. – К., 2000. – 25 с.