DEVELOPMENT OF GAMING PHENOMENON IN THE ERA OF NEW AGE AND ENLIGHTENMENTAS A PEDAGOGICAL PROBLEM

Authors

  • V. Naumchuk

Keywords:

game phenomenon, pedagogical impact, scholars, New Era, the Enlightenment

Abstract

The necessity of studying the phenomenon of playing time in space was grounded. The basic views of scholars on the phenomenon of play in the era of the New Age and the Enlightenment were presented. It was found that gaming phenomenon constitutes a complex and multifaceted notion, which a person gains through experience and perceives with senses and which promotes self-identity. Key features of the game determined by social, economic and political factors characteristic of that period of human history were identified. The essential characteristics of the game associated with such categories as energy, freedom, aesthetics, pleasure, competititon, transformation and improvement were distinguished. It was emphasized that the elements of the game should not be used separately (as a form, means or a method of pedagogical influence) but as a unity securing a comprehensive and balanced development of personality and achievement of educational goals.

References

Декарт Р. Міркування про метод, щоб правильно спрямовувати свій розум і відшуковувати істину в науках; пер. з фр. В. Андрушко, С. Гатальська / Р. Декарт. – К.: Тандем, 2001. – 102 с.

Дидро Д. Парадокс об актере; пер. Р. Линцер / Д. Дидро // Дени Дидро. Эстетика и литературная критика. – М.: Х. литература, 1980. – С. 538–591.

Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения / Я. А. Коменский. – М.: Педагогика, 1982. – Т. 1. – 656 с.

Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения / Я. А. Коменский. – М.: Педагогика, 1982. – Т. 2. – 576 с.

Локк Д. Избранные философские произведения / Дж. Локк. – М.: Соцэкгиз, 1960. – Т. 1. – 736 с.

Наумчук В. І. Становлення феномену гри з античних часів до епохи Відродження / В. І. Наумчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (Фізична культура і спорт): зб. наук. праць. – 2016. – Вип. 8(78К)16. – С. 66–71.

Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения. В 2-х томах; под ред. Г. Н. Джибладзе; сост. А. Н. Джуринский / Ж.-Ж. Руссо. – М.: Педагогика, 1981. – Т. 1. – 656 с.

Сковорода Г. Твори у 2-х томах / Г. Сковорода. – К.: Обереги, 2005. – Т. 1. – 528 с.

Социология искусства: хрестоматия / Сост. В. С. Жидков, Т. А. Клявина. – М.: Прогресс-Традиция, 2010. – 496 с.

Спиноза Б. Этика / Б. Спиноза [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vzms.org/spinoza.htm

Published

2016-12-12