MODELLING OF THE PROCESS OF TRAINING OF THE FUTURE ENGINEERS-TEACHERS BY THE MEANS OF COMPUTER TECHNOLOGIES

Authors

  • V. KABAK

Keywords:

modelling, engineer-teacher, computer technologies, organizational pedagogical conditions, professional model

Abstract

A theoretical substantiation of concept of modelling of activity of the future engineers-teachers in the area of computer technologies in the process of the professional training carried out in the article. The term “model” was determined based on the analysis of scientific works of scientists. The main types of models were considered. The factors, which help to develop the model of the professional, were noticed. The functions and features of building of professional model were determined. The necessity of preparation of engineers-teachers by integrated combination of content of engineering and pedagogical components was marked. The necessity of development of model of preparation of future engineersteachers to the professional activity by the means of computer technologies was substantiated. The main methodological approaches, which have an effect on the process of preparation of students to use computer technologies, were determined. It was mentioned that the determined organizationalpedagogical conditions provide the efficiency of formatting actions in the process of implementation of an author model.

References

Горбатюк Р. М. Підготовка майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності засобами комп’ютерних технологій: монографія / В. В. Кабак, Р. М. Горбатюк. – Луцьк: ВМА «Терен», 2015. – 264 с.

Костікова І. І. Сучасні методологічні підходи професійної підготовки вчителя засобами інформаційно-комунікаційних технологій / І. І. Костікова // Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i спорту. – 2008. – № 8. – C. 79–83.

Ляска О. П. Основні моделі підготовки інженера-педагога в аграрному вузі / О. П. Ляска. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://sconference.org/publ/nauchno_prakticheskie_konferencii/pedagogicheskie_nauki/teorija_i_metodika_professionalnogo_obrazovanija/12-1-0-208.

Лодатко Є. О. Моделювання педагогічних систем і процесів: монографія / Є. О. Лодатко. – Слов’янськ: СДПУ, 2010. – 148 с.

Лозовецька В. Т. Модель / В. Т. Лозовецька // Енциклопедія освіти; гол. ред. В. Т. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 516 с.

Цырельчук Н. А. Инженерно-педагогическое образование как стратегический ресурс развития профессиональной школы: монография / Н. А. Цырельчук. – Минск: МГВРК, 2003. – 400 с.

Published

2016-11-01

Issue

Section

THE IMPLEMENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN PROFESSIONAL AND TECHNICAL EDUCATION