STRUCTURAL AND CONTENT MODEL OF THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE HANDCRAFTS TEACHERS

Authors

  • I. KOTYK

Keywords:

teacher, handcrafts, professional training, structural and content model

Abstract

The article reveals and grounds structural and content components of the model of the process of professional training of future handcrafts teachers. These components include the presentation of the contents of the notions of “handcrafts” and “technology”, the definition of theoretical and methodological basis of the process of professional training, its basic principles and approaches, its purpose and objectives, ways and means of its achievement, dominant forms and methods, subjects of interactions and educational influence, preparedness criteria (competency). The final component of structural and semantic model of training teachers of handcrafts had been defined as the requirement s for its professional competence which is the criteria of professional competency. The focus on qualification characteristics of handcrafts teacher will allow to develop personal qualities of teachers and improve theirteaching skills.

References

Коцан І. Професійна підготовка сучасного учителя: проблеми і орієнтири / І. Коцан. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eenu.edu.ua/uk/articles/profesiyna-pidgotovkasuchasnogo-uchitelya-problemi-i-oriientiri.

Лозовецька В. Т. Модель / В. Т. Лозовецька // Енциклопедія освіти; гол. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 516.

Оршанський Л. В. Теоретико-методичні засади художньо-трудової підготовки майбутніх учителів трудового навчання: автореф дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Л. В. Оршанський. – К: Швидко Друк, 2009. – 43 с.

Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів. Наказ МОН України № 665 від 01.06.2013 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/other/37302/.

Рибалка В. В. Професійний розвиток / В. В. Рибалка // Енциклопедія освіти; гол. ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 733.

Шевченко К. О. Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя / К. О. Шевченко // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. – 2014. – Вип. 2.13. – С. 258–263.

Published

2016-11-01

Issue

Section

THE IMPROVEMENT OF TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF TECHNOLOGY AND WORK TRAINING