THEORETICAL CONTENT FOUNDATION OF PREPARING TEACHERS OF LABOR TRAINING TO TEACHING BASIS OF DESIGN

Authors

  • I. SAVENKO

Keywords:

design education, person oriented education, pedagogical design, a teacher of labor training, knowledge fundamentalization

Abstract

In the article the basic principles of shaping the content of training future teachers of technology education to realize design activity in schools have been considered. Formation of the basic core knowledge, abilities and skills of future teachers should be provided in the fundamental scientific, general and cultural and professional training that is subjected to certain principles of pedagogical design. Design education as a powerful educative potential aimed at designing and providing humanitarian and cultural orientation of a student has been revealed. The design is a valued feature of professional education of future teachers of labor studies and promotes the development of a special type of culture and thinking that directs to educational values and determines the individual educational strategy of professional development.

References

Коломієць Д. І. Інтеграція знань з природничо-математичних і спеціальних дисциплін у професійній підготовці учителя трудового навчання: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. – К., 2001. – 20 с.

Методика трудового навчання: проектно-технологічний підхід: навч. посібник; за заг. ред. О. М. Коберника, В. К. Сидоренка / Бербец В. В., Дубова Н. В., Коберник О. М., Кравченко Т. В. та ін. – Умань: КопіЦентр, 2007. – 204 с.

Нісімчук А. С. Сучасні педагогічні технології: навч. посібник / А. С. Нісімчук, О. С. Падалка, О Т. Шпак. – К.: Просвіта, 2000. – 368 с.

Прусак В. Ф. Дизайнерська освіта в технічному вузі / В. Ф. Прусак // Науковий вісник: зб. наук.- тех. праць. – Львів: Престиж-інформ, 1999. – Вип. 9.5: Проблеми дизайнерської освіти на рубежі ХХІ ст.: наука, освіта, технології. – С. 31–34.

Сидоренко В. К. Проектно-технологічний підхід як основа оновлення змісту трудового навчання школярів / В. К. Сидоренко // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2004. – № 1. – С. 2–4.

Сучасний урок технологій у старшій школі: навчально-методичний посібник / заг. ред. О. М. Коберника. – Умань: ПП Жовтий, 2011. – 248 с.

Учебный план и программы по дизайну и технологии / Департамент образования, Уэльское отделение. Англия, 1998. – 48 с.

Published

2016-11-01

Issue

Section

THE IMPROVEMENT OF TRAINING OF FUTURE TEACHERS OF TECHNOLOGY AND WORK TRAINING