PEDAGOGICAL ASPECTS OF TRAINING OF THE FUTURE ENGINEERS AND TEACHERS OF FOOD TECHNOLOGY IN HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

  • S. TKACHUK

Keywords:

professional training, professional education, engineer, teacher, food technologies, pedagogical conditions, competence approach

Abstract

The article deals with pedagogical aspects of training of engineers and teachers in the system of vocational education, particularly in the field of food technology during the reforming of higher education. The main areas of training system of design engineers and educators in food industry have been defined on the basis of integration of different approaches. The author considers professional functions and peculiarities of the realization of the competence approach to training specialists in the above mentioned field. The priority directions of the investigation of the given problem have been defined.

References

Брюханова Н. О. Концептуальні положення проектування системи педагогічної підготовки майбутніх інженерів-педагогів / Н. О. Брюханова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – Харків., 2012. – Вип. 34–35. – С. 8-13.

Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови / В. Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2004. – 1440 с.

Гринченко О. О. Про особливості компетентнісного підходу до організації навчально-виховного процесу у вищій школі / О. О. Гринченко, О. В. Добровольська // Матеріали VІІІ Всеукраїнської науково-методичної конференції «Модернізація вищої освіти та проблеми управління якістю підготовки фахівців. Теоретико-методологічні та практичні проблеми підготовки фахівців за ступеневою системою освіти». – Харків, 2010. – С. 43–51.

Джантіміров А. Ю. Сучасні вимоги до інженерно-педагогічної освіти / А. Ю. Джантіміров // Теоретичні та методичні засади розвитку педагогічної освіти: педагогічна майстерність, творчість, технології: зб. наук. праць / за заг. ред. Н. Г. Ничкало. – Харків: НТУ «ХПІ», 2007. – С. 203–209.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / Н. М. Бібік, Л. С. Ващенко, О. І. Локшина та ін.; за заг. ред. О. В. Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с.

Концепція професійної освіти України. – К., 1991.

Курлянд З. Н. Теорія і методика професійної освіти: навч. посібник / З. Н. Курлянд, Т. Ю. Осипова, Р. С. Гурін і ін. – К.: Знання, 2012. – 390 с.

Published

2016-11-01

Issue

Section

THE PROBLEMS OF PROFESSIONAL PREPARATION OF ENGINEERS-EDUCATORS