DEVELOPING OF A CREATIVE APPROACH TO THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF FUTURE BUILDERS

Authors

  • N. KULALAIEVA

Keywords:

creativity, professional activity, future builder, culture, safety, VET-schools

Abstract

The article discusses the necessity of implementing of the creative component of professional activity of future skilled workers in building structure during their training in vocational-technical schools. The sources of students’ creativity, the stages of the development of the specialist’s creative activity have been analyzed. The author highlights the individual traits as the inherent part of the creative people’s character. The conditions of formation of the professional and creative direction of future skilled workers: compliance of education with the objectives of advancing development, promoting the emergence of selective positive attitude of future skilled workers to the profession, forming their positive motivation and satisfaction with the result of their own activities and requirements to the teacher have been defined. The basic recommendations on the formation of student creativity for future professional activities have been outlined.

References

Бердяев Н. А. Философия свободы. Смысл творчества / Н. А. Бердяев. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://booksite.ru/fulltext/ber/dya/berdyaev_n_a/fil/filosof/18.htm#17.

Варення Г. А. Теоретико-методологічні основи працеохоронної діяльності / Г. А. Варення – К.: Раритет, 2003. – 216 с.

Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М.: Изд-во АСТ, 2008. – 671 с.

Гин А. А. ТРИЗ-педагогика / А. А. Гин. – М.: ЛитРес, 2015. – 120 с. [Электронный ресурс].– Режим доступа: http://www.litres.ru/anatoliy-gin/triz-pedagogika/.

Годфруа Ж. Что такое психология; в 2-х т. Т. 1: пер. с франц. Алипова Н. Н., Пегелау А. В., Эстрина Т. Я. – М.: Мир, 1992. – 496 с.

Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2009. – 448 с.

Калита Н. К. Д. Ушинський про вчителя: до проблеми виховного ідеалу / Н. Калита // Молодь і ринок. – 2008. – № 11. – С. 149–154.

Макаренко А. С. Методика виховної роботи / А. С. Макаренко. – К.: Рад. школа, 1990. – 366 с.

Маслоу А. Г. Мотивация и личность; пер. с англ. В. Васильева. – 3-е изд.. – СПб.: Питер, 2008. – 352 с.

Олах А. Творческий потенциал и личностные перемены / А. Олах // Общественные науки за рубежем. Серия: Науковедение. – 1968. – № 4. – С. 69–73.

Роджерс Н. Творчество как усиление себя / Н. Роджерс // Вопросы психологии. – 1990. – № 1. – С. 164–168.

Guiding Creative Talent. Contributors: E. Paul Torrance – Author. Publisher: Prentice-Hall. Place of publication: Englewood Cliffs, NJ. Publication year: 1962. / E. Torrance. – 260 р. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.questia.com/read/9518634/guiding-creative-talent. – Назва з екрану. – мова англ.

Published

2024-05-03

Issue

Section

THE THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FEATURES OF TRAINING OF THE SPECIALISTS OF DEFINITE FIELDS AND SPHERES